Učitelj

ОСНОВНА НАСТАВА ЦИВИЛИЗОВАНИХ НАРОДА 81

3 Више основне школе, где се уче деца од 14 година. У ове би се школе уврстиле наше продужне и више основне школе Ту се увршћују француске школе за одра-ле (стаззез оп сошгв ер адшћез) више основне школе (ес0165 ргутојгев зирегтеиогз), немачке проду жне школе (Рог дипуззсћиеп, Егдапгипузасћшеп) енглеске више оеновне школе (НЕДћ 5сћоб) и 7. Д.

4) Споредне основне школе чли туманштарне основне школе. То су школе за слепе, глувонеме. Овде увршћује |емаззешг и при правни разред за гимназије и реалке

Каткад се у једној школи предаје нешто из програма ниже а не. што и из програма више основне школе. Статистика ту школу узима као једну школу, и ако то не одговара тачно самој ствари.

Најпосле ваља разликовати у све четири ове групе школа мушке школе, женске и мешовите т.ј) школе у којима се мушкарци и девојчице заједно уче

Ма да се сматрају као праве основ. школе у којима се уче деца од 6—14 година, опет би требало водети у статистици рачуна о школама за млађу децу од 6. и о школама за старију децу од 14 година. Нарочито се данас истичу као веома важне ове последње школе. У Француској се озбиљно размишља, шта ће се дати деци по изласку из школе, те да им се сачува оно што су у школи стекли; Шта треба радити са децом од изласка из школе до ступања у војекур то је питање које се већ почело расправљати Слично том питању, расправљено је једно питање и код нас на захтев министаретва просвете. ЊКао што се види ове школе по ва. жниости својој не уступају основ. школама. 'Гребало би свакојако да се ио њима води озбиљна рачуна у статистици, ако би се хтело да се кадгод дође до тачних статист. података за све школе цивилизованих народа. На жалост, за сада су подаци оовим школама и нетачни и непотпуни.

У статистички преглед основних школа треба да уђе и ста тистика наставних средетава. О овоме се тек помишља, само су понегде почели да прибирају и ове податке. Не би требало изоставити из овога прегледа број учионица, њихову кубатуру, њихове махне, добре стране ит. д Ови би подзци били и интересни и поучни. Најпосле да напоменем како је назив разреда, трајање школске године и т. д. различно у разних народа.

У таблици статистичких података, које |еуеззешг износи, на ходе се подаци и за нашу краљевину. Број школа износи у две разне године у раамаку од 90 година. Ту су и јавне и приватне школе. ~