Učitelj
ЧИТАЊЕ У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ
(СВРШЕТАК)
4. За лепо гласно читање важно је да су деца здрава.
У свакој школи има деце стидљиве слабуњаве или с којим недостатком у говорним органима и т. д., с тога се у њих теже или никако не постиже лепо читање. Но и та и сва друга деца желети је, као и увек, да се иначе хигијенски негују, да се што више телесно крећу, и да су што је могуће више на чистоме зраку, те да им се организам поправи и ојача, или да већ као здрава у школу долазе (и, дај боже, да им она здравље очува). С онаком децом може се донекле постићи успех, ако их учитељ раздрага или принуди на игру, трчање, певање, клицање, у опште на што живахније кретање по пољу; а у школи ако што чешће (али не до досаде и умора на једоме часу) баш та деца читају, певају и декламују. Нека им учитељ поправља непотпуно и потрешно изговарање гдекојих гласова. Нпр. Ф, Њ, Џ, Ш, Ћ, 4, 85, које таква деца обично изговарају као лљ илиј,н, с, ч, Ћ, дз. Баш њима нека учитељ понавља поједине речи и реченице које они прочитају, нека их учи да изговарају истим гласом. истим акцентом као и он. Да их такмачи, храбри, да с њима највеселије и најсрдачније поступа, да их склања на играње.
Тамо, где се непривилно говори, где је товор и акценат искварен туђим говором, учитељу је толико отежан успех доброга читања, да га скоро и нема; што би ону школи постигао, то би „сви други“ изван школе опет потрли.“)
%) Доиста неће једна или четири читанке поправити такав ни чист ни правилан — говор. Поправљање говора врши и саобраћај, чиновништво, канцеларије, женидба и удадба ит. Д. А осим тога би и друга намерна, па и законска срества,
У поменутом пројекту зак. о осн. шк. има члан о припр, разредима за такве крајеве и места. Али и после школе успех би опет подивљао ако се утицај на поправку говора нечим јачим и сталнијимне продужи.
.