Učitelj

ЧИТАЊЕ У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ _ 229

А ____-____--

Разуме се да су најсрећнији учитељи они — што се тиче успеха у читању, у срп. језику у опште — који раде у крајевима где се најправилније и најчистије српски говори.

5. Кад учитељ — при упознавању деце са садржином чланка __ одмах с децом чита (и разговара) чланак, може рачунати на то, да ће децу задобити и за оно у читанци, што им је у први мах, као непознато, тешко било читати.

На тај начин предузима се читање и из другиг књига, а то ће у деце оживљавати урођену већ жудњу за сазнавањем. Учитељева тумачења, као жива реч, ствараће за њих нешто неочекивано из мртвих слова, из тешких реченица. Тако ће децу и у читанци сваки чланак привлачити, или бар неће бити много омрзнутиг чланака. Учитељ ће им отворити свет који је за њих скривен између врста и окован изражавањем одраслих.

Ваља још при таквим стварима из читанке или друге књиге једно исто дете један исти део одатле и два пут пред учитељем и пред децом да прочита. Ито буди интересовање кад се вешто употреби.

6. Важно је вежбати децу у промењивању гласа при читању. Ни даровитија деца, артистичније природе, не могу сама свагда погодити и прави глас при једној реченици, а који врло помаже добро читање, а то не само са естетичне стране. Мало пажљивијем и вештијем учитељу то неће бити тајна. Што савршеније читање тим лепша, задовољнија слика успеха и рада у школи његовој. — Нека учитељ тише него обичним говором и гласом, и нека што лепша прочита чланак; нека чешће повери | и најбољим читачима својим да то учине поправљајући их, и тражећи од свакога ђака да се на такво читање угледа. Нека их такмачи, нека редовно поправља, како је речено, ону децу која би лошије читала, ону, нарочито с манама. Нека учитељев начин изговарања при читању поједини; речи, и реченица понављају; и др. већ познате појединости при предавању.

И боље ће деца опазити мењање гласа у причама и др. чланцима где се и разговара као што су оне: попац и мрави, зец јунак, прва бразда, чувајте зубе и т.д. Често је деци садржина нејасна док им правилнијим мењањем гласа сам учитељ не прочита (и разјасни), те што тачнијим угледањем на природни говор још више даде живота чланку. Па ће опазити како седеца разведре и развеселе, како се свом симпатијом заинтересују за за једну или другу страну, за једпу или другу ствар.