Učitelj

ЧИТАЊЕ У основНОЈ Школи 238

А што би најбоље било из књижевности и из дечје књижевности за васпитне смерове школине ваљало бии програмом одредити и одређивати.

9. С читањем је у вези писање. И та је вештина у културних народа толико напреднија него у нас, да се не да ни поре дити. А наша су слова и проста и лепа, — два услова за лак успех у писању. У нас нема јединства у начину вежбања, нити правилног начина у вежбању, такође ни у писању и поред заведе них прописа и прописница а често и наставницима недостаје осећање и разумевање лепога писања.

Школа би имала развијати у омладине и осећај за лепо писање — скоро до частољубивости. Нигде се, у бољих народа, и не пише немарније него код нас. Нарочито женска лица и занатлије пишу лоше, и састављају лоше, а не осећају се вољни ни принуђени да се у тој вештини поправе, ма да је толико сусретица у животу у којима осећају ипак да је штетно и погрешно не бити вешт у писању.

Нешто само о писменим задацима у осн. школи.

Већ и по програму и деца П разреда морају се вежбати да и ситнијим словима пишу. Нек имају својих књижица у којима ће писмено исказивати, како умеју, а постепено све вештије, шта знају и шта су учила из појединих предмета, нпр. из науке христове, земљописа и др. Грађа за писмена вежбања богата је за сваки разред. После четвртог већ ваља ђак да се уме писмено изражавати лепо, да сваку реч уме написати правилно, и да има рукопис леп. Ја сам читала писмени неки задатак једног СтароСрбијанчета. које је у Берану учило четири разреда осн. школе. Задатак је написан тако лепо, како нисам никад нашла у нашим основ. школама. По задатку се не види да је то какав изузетак, већ да је то општи успех учитељев.

Мисли су изложене лепо и поретком, реченице су јасне и већином правилне, речи су писане правилно; а рукопис је „исписан“. Таквим задацима припреми се ђак за даље школован, за свакидашњи живот; — а њега ради ваља у основној школи вежбати децу у разним саставима, које у животу често требају, као што су писма, признанице, објаве, огласи, рачуни и тд.

У писменим задацима је много снаге за вежбање у читању, граматици и писању. Нарочито вреде за крајеве у којима језик српске није правилан и чист. Нека учитељ даје задатак једних ђака друтим ђацима да их читају. У старијим разредима могу их један

УЧИТЕЉ 18