Učitelj

ПРЕД РЕВИЗИЈУ ОСНОВНИХ ШКОЛА 919

не може за онако кратко време предочити и допринети да се оне сузбију и отклоне. Даље ти надзорници треба да расправе све односе између учитеља и његових претпостављених месних власи а о тим властима и делокругу њиховом врло мало шта из обичног живота и знају а положај учитеља и његово кретање савршено не познају. Они имају да расмотре и оцене школску администрацију која се оснива поред закона о основним школама на толиким правилима и расписима које сви ти учитељи не знају за толике године, а које ће све они за неколико дана пред ревизију проштудирати и упознати |...

Дакле све ово и још много што шта поред овога треба да има на уму један надзорник ч да сам располаже знањем о свему томе кад полази у ревизију о основ. школама.

И све је ово, канда,и имао на уму Главни Просветни Са вет кад се је онако лако и јефтино одлучио својим решењем да и по смислу закона а и по свима околностима треба овај над• зор да врше баш професори средњиг школа — а нико други 21...

Па како ће се извршити онда тај надзор ради оцене успеса школског и рада учитељева>.. Извршиће се онако како надзорницима њижова памет буде налагала:; извршиће се онако каквим личним расположењем буде задаснуш надзорник према учитељу; извршиће се према утиску који на његово расположење буде испала учинио

Да наведемо неколико упорећења између основне школе и средњих школа колико да се види какав ушисак на испиту чине одговори ученика основниг школа а какав средњиг и услове од којих зависи успех и у једним и удругим и да упоредимо рад једних и других наставника — а да додамо само то да од истога зависи и оцена училаељева а од ње и напредак његов. —

Пре свега у основну школу долазе деца из најразнородни јим елемената, из свих друштвених сталежа и од најразлимитији способности, док у гимназије долазе деца из бољих кућа или бар најошреситија сиротиња а после тога тамо долазе само шаленлим јер ко је тај који може продрети у гимназију преко овако. строгих пријамних испита као што су данас, изузев таленалпа“)г.. А са талентима радити — то мислим неће нико спорити да није никаква тешка ствар !...

Сад да ставимо упорећење: кад у основној школи од 40 или 50 ђака остану 5 да понављају покрај свих напред поменутих у-

ИМ по самим правилима о пријамним испитима, у гимназије могу ступити само они ученици, који положе са врло добрим или одличним успехом пријамни испит.