Učitelj

ШТА ОМЕТА ОСНОВНОЈ НАСТАВИ 361

______---

ског материјала не може се дуго вршити на овај начин. Исто тако не треба, оставити ни стари обичај, да родитељи сами купују књиге деци. По варошима то може остати, по селима не. Родитељи не могу од једном и на време да положе, школ. одбору или учитељу, новац за књиге; неки хоће сами да набаве што треба њиховој деци, па често набаве место једне књиге другу. По селима деца обично немају књига ни до Божића, неки ученици остају без књига, целе школске године.

По селима, удаљеним од градова, учитељ има грдну муку, због отежана саобраћаја с градовима; родитељи, један по један, кад оду у град, набављају књиге и школски материјал својој деци; неки никако и не набаве.

Велики је број учитеља који су покушавали да доскоче овој невољи тиме: што су сами за свој новац у почетку школске године куповали књиге и све остале потребе за своје ученике, па тражили од родитеља њихових да плате. Овакав начин набавке књига и материјала школског не може се извести у већини школа с тога, што учитељи нису материјалног стања таквог, да кредитирају за извесно време ђачке родитеље. Незгодан је овај пут за набавку с тога, што учитељу доста пута пропадне извесна, сума новаца, јер не може да је наплати од свију родитеља; а има и људи, ђачких родитеља, свакојаких, па доста пута, рекну да учитељ с тим послом тера шпекулацију, наплаћујући им више него што треба.

Није ситна ствар, хоће ли сви ђаци имати књиге у почетку школске године, или ће их набавити у току целе јесени и зиме. Није свеједно, да ли су деца имала про-' писа, цртанака, писаљака и хартије кад год ми је требало, или се писало у школи и цртало само онда, кад се имало чим и на чем,/. |

Било би најбоље да срез или округ прими на се издржавање свију школа основних, па да. се прирез школски разреже на све пореске главе и купи уз порезу, нераз-