Učitelj

школско КРЕТАЊЕ У СВЕТУ 243

И ЕР Па па

овог покрета. По том су чланови образовали две комисије, од којих ће се једна бавити методичким вежбањима, која су већ званично уведена, као: гимнастика, оорење, пуцање, а друга са школским играма и спортом. Обе комисије проучавађе разна средства. за пропаганду ових ствари, педагошку страну и органигацију различних „такмица за све ступњеве школа. =. Е

ИТАЛИЈА

Статистика писмених. „Статистички годишњак“ даје нам неке податке о стању школованости у Италији и то податке, који се одобе и на прошлост и на, саланпрое Тако у !87|. години негисмених је било 72:96%, за десет година, дакле у 1831. пао је 13) проценат на 61949. У 1896. нашло се међу вереницима, који су се пријављивали за брак, на сто људи 36:96, а на сто жена 92:04 неписмених ; за рекруте сувоземне војске нађен је у 1895. години број 38:34 у 8» У 1896. за рекруте у марини 49559, који су били неписмени. Док је у школској 1877, години било у основним школама 1,545.790 деце (4'77/), целокупног становништва), 189 пак походило је основну државну школу 9,379.349 (7'65%, од целокупног становништва). Осем тога било је још 205896 деце у приватним (колама. У години 1897. сокодило, је везир АРА 109988 ученика и недељне школе 57394 ученика. За вишу наставу показао се број ученика у 1895/. години овако: у гимназијама — 29578, У лицејима — 17689, у реалкама — 37193 и у вишим реалним 1иколама (аб ин (ећтјеј) на, 10274 ученика. Уписаних ученика на 28– култету бсло је 91955, док је у години 1871. њихов број износио 11997, а у 187%,. само 8748. Значајна је разлика између мушкиња пи женскиња у припремним заводима за. учитељски персонал : ту је 1836 ученика, а 22209 ученица !

Писменост рекрута. У 1895. години стојало је под војеном обавезом 404.359 човека“ 969.617 билр је лекарови прегледано пи 190.989, т. ј. 529, издвојено као неспособно. Од 176.407 рекрута. 105.664, т. ј. око 60% умело је читати и писати, 3118, дакле око. 992 умело је само читати, а 67635, дакле нешто преко 389 било је неписмено. Ово показује, да школски закон од 15. јула 1877. 0 обавезној настави још није потпуно изведен; 1895 године од 2,819.183. деце, на којима је лежала обавеза похађања школе, било је још до 800.000 деце, која нису никакво образовање добила. С друге стране настава у читавом-низу места као да је врло слаба, јер је међу неџисменима' било и таквих, који су походили школу, али су доц“ није позаборављали оно, што су учили. То пак показује, да није ни било знање утврђено.

Телесно васпитање и гимнастика. Већ од неколико десетина. година запажено је при рекрутовању младића, да школска омладина показује назадак у погледу телесног развитка, тако, да она показује врло мали проценат способних за војену службу. Поводом ових проматрања изразио је професор Мово (Мовво) жељу у својој скорашњој књизи »ђа ВиИошта де! Едисалопе“ (Реторма васпи-