Učitelj

22 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

Подразумевамо да је врло мали број учитеља који би се опирао корисности дечјих излета и ЕЦ То су обично они, који располажу са доста слабим знањем. Са њиховога гледишта то је и са свим природно за њих, јер од једностраног знања при таквим излетима, не може постати ништа евесно, а сем тога њихови ће их сопствени ученици упознати. У таквим приликама не помажу много ни упутства, ни књиге за упражњавања. Они ће се на један пут видети опкољени са свију страна разноврсним питањима, којима не могу дати тачних одговора, и сами ће себе изнети у врло ружној боји и лажној светлости.

Предвиђамо још примедбу која се састоји у томе, е М ли те екскурзије имају ошште значење за све ученике, и да ли се корист од њих може мерити са губитком часова и уложеним трудом. При томе многи норичу онај успех, који се постиже мањим шетњама дечјим, и које се предузимљу са времена на време. Највећа А која, се чини при таквим екекурзијама јесте велики број ученика при екскурзијама. Разред у коме број ученика при екекурзијама. Баврен—у-коме_број—упениња “= преко 25—80, треба да се подели, и екскурзије треба да теку наизменце то ес једним, то с другим одељењем.

Организација. — Највећи недостатак у правилности и доброти екскурзија находи се у томе, што се ретко такви излети изводе са нарочитим и озбиљно смишљеним планом. Зато ћемо се постарати да им овде дамо план организације. Пре свега екскурзије, које се предузимају у народним школама треба да буду засноване ма на коликом познавању природе, да бар има у деце оних општих појмова који су потребни, па да посматрања у екскурзијама могу донети богат и обилат плод. Кад се зна, да се екскурзије предузимају у цељи, да се ученици упознаду са географским и природним појмовима, и појавама, онда се разуме, да учитељ располаже са, Довољно знања и методске вештине у овим предметима, да је кадар из оних многих посматраних и подвојених Јединака Пи те“ лину,и изнети је пред ученике. Овде треба имати озбиљно на уму и четири годишња времена, а имајући то на уму,