Učitelj

А РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

ИМ, у колико већма обраћамо свају пажњу на овај животињски свет, у толико смо већма заинтересованији његовим јединственим животом !

Нарочито живот некојих животиња, као на пр. жабе, пашће нам врло јасно у очи, а особито ако наше екскурзије предузимамо са старијим ученицима. Ако посматрамо жабу у разним временима и у разноликим појавама њенога живота: најпре као пуноглавца с главом, трбухом и репом; после као двоножнога пуноглавца; затим као четвороножну животињицу са репом и најпосле без репа, па је на крају сравнимо са рибом или којом другом животињом која живи само у води и дише на шкрге, онда нам је врло згодно учинити и једно потпуно индивидуално сравнење.

Тако богату разноврсност уочићемо и на биљу, које успева на површини воденој. То ће нам дати врло богат материјал, да поведемо разговор и о богатству природе и о разноликости њених продуката !

Дужност је свакога наставника, да у овој и овакој прилици, прво разбуди самостално размишљање о свему што се види, чује или примети. На нама, наставницима, после остаје: да све то претресемо, допунимо, испитамо и доведемо у један систематски ред, те да од обичнога искуства створимо бар ако ништа друго а оно основ науци.

Поематрамо ли сад после свега овога оне биљке, које виђамо на врху брда, и оне поред реке где има довољно влаге, уочићемо и разлику у њиховом саставу, и јасно ћемо уочити ону услугу, коју вода чини у храњењу биљака.

Силни мирис који се при изласку сунчевом распростире из цвећа по ваздуху, сплет врежастих јагода и онај сплет од жила разноврснога већега дрвећа, све нам даје богат материјал, да упознамо силну и величанствену природу и њене вечне и непроменљиве законе !

Пођемо ли мало даље на брдо, наилазимо на са свим други материјал за проучавање и за посматрање. Разнолики песак и огромно камење различите величине, облика, тврдоће, и свега другога што чини особеност њихову, све, све нам се нуди да га испитамо и да га упознамо!