Učitelj

668 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

(Најпример у Горском Вијенцу читамо и. тумачимо стихове: а „Моје племе сном мртвијем спава, Суза моја нема родитеља,

Нада мном је небо затворено,

Не прима, ма плача, ни молитве,

У ад ми се свијет претворио,

А сви људи паклени духови,

Црни дане, а црна судбино,

О кукавно Српство. угашено |“)

Наше сазнавање света, наша борба у животу, учешће наше у туђој срећи и несрећи, изазивају у нама осећање зависности, немоћи, несавршенства свега онога што је људско према ономе што је бескрајно, вечно и савршено, __ му нама се јавља жудња да се вежемо, да се приближимо и измиримо « том вечношћу...... То је религиозни интерес, (постанак првобитних религија... < | .

Сви ови интереси треба подједнако да се развијају и негују, јер отуда само постаје здраво људско образовање.... (хармонијско образовање), које може послужити као непресушни извор свеколике духовне снаге.

Сваки предмет није подесан да се њиме развијају сви ови многоструки интереси. Треба се чувати у настави од вештачког стварања интереса и од изналажења неких тачака за посматрање, које су ученицима непојамне, или су од њих сувише далеко. Они предмети имају највише образовне вредности, у којима су поједине стране ових многоструких интереса најјаче истакнуте. (У природним ваукама има тушта и тма прилика, у којима се може указати на величину и мудрост творца васељене, али налазити величину промисла божјег чак и у томе, што је мачки прорезао кожу баш онде где су јој очи, као што је некада рађено, јесте право безумље).

Најважнији задатак методике јесте у буђењу и неговању ових интереса.