Učitelj
ФРАРМЕНТИ ИЗ МЕТОДИКЕ 667
вредности. Само из чистог и трајног интереса може се развити јака и трајна воља, (морална воља највиши циљ наставе). +
Интерес може се односити на разне предмете. Неко има интереса за језике, неко за природне науке, неко за историју итд.. Ове разне објективне интересе треба, неговати, јер се тиме шири круг мисли. Али и на једном и истом предмету (градиву) могу бити разноструки интереси. Овим начином постаје објективна многострукост интереса.
Кад учитељ скрене пажњу својих ученика на какву животињу, биљку, какву Физикалну појаву, историјски догађај, онда он у њима изазива радозналост, или тако звани емитријски интерес, (пнтерес, који се буди искуством или посматрањем).
Ако наставник упути своје ученике да проналазе узроке појавима, да пореде неке и неке предмете, да их среде или класификују по некој особини или неком знаку, онда он буди у ученицима вољу за испитивањем, и то је спекулативни иттерес. Ако се предмети оцењују по лепоти и доброти, и у томе се ученик вежба, онда се развија и потпомаже у ученику укус, т. ј. естетички интерес.
Кад објашњавамб неку песму, (н. пр. Сунце зађе за
невен за гору...), па намерно скрећемо ученику пажњу на нешто, н. пр. на љубав сестринску према брату, и изазивамо у њима саучешће према нечему, онда развијамо симпатични интерес.
Ако се интерес не везује за поједине личности (н. пр..
за мајку Југовића), него се преноси на целину и изазива се учешће према патњи и несрећи те целине, нпр. учешће према патњама читавог народа неког, онда се у ученицима ствара осећање заједнице, или социјални интерес.