Učitelj
УНА А
670 ____РАРПРАВЕ_И_ЧЛАНЦИ
4
опет обладају. Онде је права пажња, где ученици с веселим погледом гутају речи учитељеве и где се механички отклања свако узнемиравање и ремећење, које би нам пажњу могло покварити или нас омести да нешто добро не чујемо и не разумемо. (Гура друг друга механички руком да га не дира, јер хоће нешто да слуша, чује и разуме..... Занимљива проповед у цркви,.... Говори на скуповима и у скупштинама... Славни беседници увек су најбоље слушани и чувени били....). Онде је добра настава. уде се- ученици зачуде кад звонце зазвони и чисто им је жао_ што-час_није-мало_дуже_трајао. |
Ово су правила за чување и неговање пажње у школи:
1. За првобитну пажњу потребни су јаки утисци, н, пр. јасан и јак говор, очигледно и живо представљање, показивање повећих предмета, итд.
2. Треба полако ићи напред у настави; не треба. много нових ствари од један пут износити; целину треба У одсеке поделити, иначе ће утисци да буду слаби; чешће треба правити прекиде, па поновити оно што се прешло.
3. Све треба из школе склонити и отклонити, што може дечју пажњу на себе привући и ослабити је. На пример: не сме се плести или вести на часу рада из неког другог предмета; не смеју се примати посете у школи на часу; не сме се играти бројаницама или чим другим на часу, итд. -
4. Цринудна пажња мора, се онде употребити где још нема довољно увиђавности, или где круг аперцептивних представа није ојачао, н. пр. код ученика у млађим разредима (Ги П). Навика овде много вреди. Где год сеу некој школи ученици с почетка, навикну на мир и пажњу, ту се одмах на то стање навикну и они нови, који долазе; тај навикнути и утврђени ред преноси се с једних на друге. Ништа горе од нереда. Ништа није горе у једној школи, но кад се не зна како се и кад шта ради, и