Učitelj
_ФРАТМЕНТИ ИЗ МЕТОДИКЕ 671
шта сме а шта не сме бити; а ништа лешпе није но кад је утврђено: како се у школу улази, како се седи, како се излази, како се игра, какб се иде кући итд. итд. Где је школа запуштена, н. пр. због честе промене наставника, или због немања наставника, ту је веома тешко ономе, који дође за наставника у такву школу. Тешко му је да прибере мисли дечје и да их доведе у редовно стање, како би деца могла пратити наставу. Најглавнија је ствар не-
дати непажњи да се јави и да ојача, њу треба одмах угушити и отклонити при првој појави.....
Од такта и држања самога наставника много зависи па да се ученици владају и понашају овако и онако. Вредно је овде споменути ону причицу о американском клипану, која ако није истинита, веома је згодно смишљена... Било неко село у Америци и у њему школа, чија деца беху необично покварена и распуштена. Ни један се учи"тељ није могао задржати у тој школи дуже од неколико дана, јер није могао изаћи на крај с децом нити довести школу у ред. Школа је радила по неколико дана, па је после дантубила по неколико недеља. Тако се у току године неколико учитеља променило, а ни један. није могао остати са службом у тој школи. Општина је једнако расписивала, стечај за упражњено место учитељско. Једва на, једване јаде јави се један ђида за учитеља ове школе, који беше дорастао приликама што га у школи очекиваху. И он се јави председнику дотичне општине, нудећи се за учитеља..
— Примићу вас, драге воље, господине, за учитеља. наше школе, јер смо и онако без учитеља, рече му председник, али сумњам да ћете моћи што год учинити од наше деце и од наше школе. Ви сте пети по реду што долазите за учитеља наше школе у овој години, и сви ваши претходници морали су школу да напусте и да се уклоне из овога села. Шта је то од наше деце и какав је то зао дух, који је у њих ушао, Бог ће их свети знати...
— Да покушам, одговори смерно учитељ, па ако не може ништа бити, ништа није ни било.