Učitelj

682 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

предмети поређају један за другим, или један после другога, и 2. да се ти предмети поређају један поред другога. У првом случају сврши се неки предмет цео, па онда долази други на место његово да се опет и он цео сврши, н. пр. у програмима и плановима средњих школа. Ка другом елучају, где је распоред концентричан, иду предмети један поред другога, нар. у основној школи. Обично се обе ове врсте мешају.

1Х Везивање наставних предмета (концентрација).

Све знање што га ученицима предајемо у школи спаја се или везује се у њиховој свести у једну целину. Представе се у души везују у редове или у групе и чине знање ученичко. Јединство свести тражи јединство у настави. Као год у физичком тако исто иу духовном свету може бити само онде успеха од рада, где се удруженим снагама ради. Свака растуреност снага квари успех, осујећава наш труд. Спрам овога главни је задатак у настави "да се из множине разноврсног знања, које ученици уче из појединих предмета, створи једна маса знања, која ће бити у нај-јачој вези и имати нај-јачи утицај на правац наше воље. Овакав задатак наставе зове се концентрација наставе. Концентрација је врло важна ствар у наставном програму а и у самном предавању. Сем чисто психолошке стране, којом се оправдава концентрација, наставе, потреба њена доказује се и тиме, што с дана у дан бива све већи број наставних предмета у школи и збуњеност и расејаност код ученика бивају све приметнији. Нека се само замисли колико ће и каквих предмета бити у тиколама после 3—4 хиљаде година, ако континуитет данашње културе и цивилизације не буде каквим превратом поремећен или прекинут, и нека се помисли само колики