Učitelj

ФРАГМЕНТИ ИЗ МЕТОДИКЕ 685

Х 0 методи.“)

Кад се наставно градиво одабере и утврди, онда настаје питање: на који начин да га предамо ученику с најбољим успехом. Шутови, којима се служи наставник у

зе

настави за предавање знања другоме, ПА | методе (на-

меететунртаувса тате

чини предавања). Под методом дакле. има. се разумети на-

Миса ан

чин, како се наставно. градиво износи и предаје. У. · Метода се може прецењивати и потцењивати. Пре-

Н НЕ. цењивање је, кад наставник сматра свој начин предавања као савршен и најбољи за сва времена и за сваку личност, (Песталоцијева погрешка). Потцењивање је, кад се мисли, да је само знање довољно наставнику и да му никаква метода не треба, јер је то нешто што само по себи долази. Из искуства је позната истина да ву код разних људи разни начини саопштавања, и да само знање по себи не даје човеку способност да то знање лако и брзо другоме преда. Вештина предавања не долази сама по себи; она се мора изучити. Сем овога, позната је истина, да је врло мали број људи, који имају особити дар да нешто другоме просто, живо и јасно представе, и да се ти људи свуда цене и уважавају.

Истина је, да сваки наставник има нечега свога субјективнога у методи, али се та субјективност увек мора односити на објективну методу, која се мора изучити и која не зависи од личности. Субјективна метода то је просто један прилепак на објективној методи и долази од индивидуалности самога наставника, иначе субјективне методе саме за себе нема. Тако могу два наставника предавати по једној методи, па се опет битно један од другог разликовати. Један може бити нпр. жив и окретан, а други тих и спор; један може бити очигледан у настави, а други

#) Од грчке речи методос, што значи пут.