Učitelj
694 14 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ
| Напослетку, право је да се запитамо: Ко им данас | цени и признаје тај обилати и успешни рад, и каква им | је корист што су врло добриг! — Не признаје им _нико, | сем простог народа.“ |
А чиме су награђени учитељи за такав и толики раде = Награђени су општом мржњом, гоњењем, презрењем и багателисањем скоро свих оних, којима се у другом погледу иоле не допадну, а који би по свом положају и по својој дужности, требало бар да су им благодарни. Данас се с пућкањем уста и игнорисањем говори о учитељима. Оно заносно афектирање по некад у извесним
приликама, како они веома цене учитељеки рад; како је учитељска служба племенита: и важна: како је народ њима поверио највеће благо своје, децу своју; како они подижу темељ будуће државе српске, ит, Дд, ит. д. — само је голо фразирање и залагивање учитеља. Нико од претпостављених то тако у ствари не цени. Кад се појаве учитељи са својим захтевима и предлозима, па макар они били само у интересу школе, нико их, (од оних који треба) не чује. Учитељима се сви обраћају само кад им затребају, а кад се учитељи њима обрате, више пута неће ни да их саслушају. А кад се учитељи за остварење својих “ тиколских потреба и захтева обрате на другу страну за помоћ, упућују их у школу на буквар!!
Тражи се, дакле, учитељ само да ради. Да ради у Тиколи и ван ње, да ручним радовима припрема сувремене занатлије, да ширењем пољопривредног знања ствара рационалне земљораднике, да потпомаже књижевност, патриотска и хуманитарна предузећа, и т. д. Али пардон!
5 Најбољи доказ за то јесте нови закоп о оен. школама по коме учитељ треба да служи 5 год, са одл. и вр. добр. оценама па да добије повишицу од 50—60 тал. док Други чиновници за то време добију по 2—8 кл. по 100 тал.