Učitelj

698 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

а особито кад би оно заузело велике размере). Још би се могло унети и винорадарство, с практичним радом на подизању винограда на американци, па макар и у маломе, само да би свет увидео могућност и корист тога рада, у што он не престаје сумњати. Па, и ивећарство треба да дође, али да економија не буде жртвована вамој естетици.

Ето, какав у главноме мора бити задатак и програм Пољ. привреде у осн. школи! Разуме се, да ће осем практичне стране, осем утицаја на рационалније радње младога нараштаја и одрасле околине васпитна добит бити несумњива. У младога нараштаја образоваће се погледи, који ће начело рада схватити као начело органског пи друштвеног опстанка, а промишљеност и напредак као потребу култивисања природних блага и застарелих погледа на њих, по којима је све добро како природа даје, и све „чудно“ и „немогућно“ што отступа од вековима утврђеног рада предака... Недостатак образовања у привредној вештини данашњи наставници могу постићи или посећивањем пољопривредних курсева што је много дужи и заходнији пут, или обиласком угледних државних добара, и, служећи се литературом. Мислимо, да су сви ови путеви добри, и свима се да успех постићи, јер је сваки учитељ толико образован, да ће све то лакше и брже разумети и изучити. С тога им и избор путева треба на вољу оставити, а, где је воља, у успех не треба сумњати! Ко пак „нема воље“, нека осети зле последице кад се потражи „рачун“ од рада. Јер, држава има бар толико и дужности и права, да од свих службеника тражи заузимање око посла, који јој зајемчава напредак.

Радујући се, што је овако важном предмету за наш привредни напредак министарство просвете поклонило пажњу, не можемо а да не изјавимо страховање своје, да се питање ово не реши с другога гледишта, које се, чини нам се, од нашега разликује. Ево од куда потиче наше