Učitelj
У КОЛИКО И КАКО МОРА УЧИТЕЉ УТИЦАТИ НА ДЕЧЈЕ ЧАСТОЉУБЉЕ 6715 .
У колико и како мора учитељ утицати на дечје частољубље 2
ЕФ. БОДЕВМЛТТАЈЕ
МОТО: „Главно је, да се частољубље не сме вештачки хранити, али се такође не сме угушивати природно и право частољубље. Хербарт. (СВРШЕТАК) | П. Треба ли, дакле, стављати у службу васпитања частољубље онакво, како га годе изложисмо, као „диспозицију човечја душе“, услед која је примчиво за част 2 а) Потреба.
Дете није самостално, те је потребно, да га учитељ упућује; оно пре свега није стекло прави и зрели суд о себи самоме: оно још не уме себе јасно да оцени према својим душевним и моралним "особинама ; оно се колеба између преценивања и потценивања. своје личности и својих дела. Оно још нема сигурне размернике, које имају одрасли и учитељи, или би бар требало да их имају. С тога дете жели да му други одаду ма какво признање; оно је за њега тако рећи права потреба. Оно жели, да му сви други потврде оно, што му је његово самопоуздање пришануло о њему или о његовоме раду. Услед тога, што је, због несамосталности у суђењу о себи, код младежи частољубље много живље но у старости, оно бива и много успешније васпитно средство; и учитељева је најозбиљнија дужност, да га свуда развија. Какву ће радост осетити дечак, који је с највећим напором довршио какав рад, али није сигуран, да ли га је добро или рђаво израдио, ма даје утај посао удожио сав свој труд, напрегао све своје силе, те сад очекује суд онога, који се у томе разуме (у овоме случају мишљење учитељево); каква је, дакле, радост за њега, када му се добаци једно „добро је“, када добије за свој труд и напор признање, које може бити да није ни очекивао ! Па како му тога ради оживи дух! Како му душа добије полета ! Колико снаге он осећа у тај мах у себи! Као што утуљена ватра 'од једном букне, ако ве са ње уклони оно што ју је угушивало, исто се тако од једном покрену на хиљаде моћи, извије се душа испод сумња и неодлучности, које су је мориле. Како силно навале тада у срце учениково добре намере, да и даље напреже све своје силе. Човечја је душа у таквим повољним околностима, како је само може