Učitelj

102 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

Овагав задатак, који одређује г. Стојаковић данашњој основ. школи, погрешан је, и онда — без сумње — морају бити погрешна, и средства, којима би се имао постићи циљ данашње основне школе. Овакав циљ, какав истиче г. Стојаковић и ставља у задатак осн. школи није сувремен. Он је био задатак осн. школе у оно доба, када. су наставници, који су радили у школама, били далеко од знања потребних за васпитање; краће речено: то је био задатак првих ерпеких осн. школа — школа, које у своме почетку и нису могле што више постићи, оскудевајући у стручним наставницима, а и средствима.

Међутим, задатак данашње основне школе много је шири, узвишенији и — практичнији. Основна школа данас има да развије у деце и дух и тело, и разум и срце; има да усаврши децу како у физичком, тако и интелектуалном и моралном погледу. Јасније речено. данашњи је задатак основне школе, да хармонијски развије све стособности тела и душе; те да ис припреми за примену у животу и, да васпшта.

Школа то постиже васпитном наставом, навикавањем и примером.

Ми ћемо се задржати само на васпитној настави. Њојзи је двојак задатак: |

а) Да да знање, којим се долази до свести о одношајима у спољњем свету (гледиште на свет — убеђење), а ово је опет главни мотив евима актима наше воље; и

6) Задатак је настави још и да васпита.

То је задатак настави у опште, а и историји посзбице. И она (историја) има да да знање и то знање о прошлости српекога народа. Тим знањем долази се до свести о променама, које су се збивале у народном животу, (снажење — опадање — пад — опет сважење) које су последица неких узрока; (слоге, неслоге, издајства и т, Д.); из којих се опет црпи поука, којом треба да се користимо у будућности, То је једно, а друго: историја и васпитава омладину и развија национални дух, што је по нас Србе од особите важности, што умесно примећује и г. Стојаковић. Још кад се к томе дода, да се историјом негују и развијају духовне силе: памћење, фантазија, ум и разум, онда — нема спора — да је она један од најглавнијих предмета у осн. школи; п да треба својеки настати, те подесвијим начином предавања (методом) тога предмета постићи истакнути циљ.

Покушај, који је учинио г. Стојаковић у томе погледу својим чланком „Историја у осн. школи“ за похвалу је. Ми, који запајамо душе наших васпитавика узор делима наших славних предака, — и позвани емо, а и дужни смо, да се о томе разговоримо и договоримо.