Učitelj
230 узрок у овој недовољној анализи и синтези елемената говора — а нарочито у зглашавању. Напослетку морам још једном напоменути то, да овај цео посао не би прешао у досаду, учитељ при овом раду мора бити жив, мора с децом разговарати више забавно и што је најглавније узимати реченице и речи из дечјег доживљаја који су им мили, а поред тога, речи треба да буду познате, јасне по њиховом значењу. Како смо рекли да у овом начину предавања иде упо-_ редо и читање и писање једно с другим, то морам бар у најкраћим потезима да проговорим коју и о припреми за писање. А Припрема за писање почиње још првих дана, она иде упоредо с цртањем, или управо она је саставни део цртања у првом разреду основне школе. Првих дана деца без икаквих помоћних средстава, слободном руком повлаче грубе црте: усправне, положене, косе и т. д. Пошто сам казао да треба сасвим избацити таблице, то прво повлачење црта може бити на свескама, које су истачкане у квадратима или ишпартане у квадратима. Чак и овим цртама. треба давати неко значење, неку садржину. Када деца повлаче усправне црте, онда им треба рећи: ово су прутови, коље, војници или томе нешто слично. Исто тако треба и с положеним и другим цртама тражити нешто слично. _ Када деца мало извежбају руку са овим обичним цр-
тама, онда се иде даље, управо прелази се на праву при-
прему за писање. Најпре се повлаче саставне црте појединих слова, које су лакше. Затим треба прелазити ка тежим. Да би деца с већом вољом, с већом пажњом и марљивошћу радила припрему за писање, каже им се да те црте повлачимо зато, што ћемо од њих да састављамо слова. А због тога потребно је да учитељ утврди и име свакој овој црти: коса танка, коса дебела, коса дебела и доле савијена, положена танка и т.д. Ово је потребно ради олакшице при састављању самих слова доцније. Тек, када сва. деца па и слабија изуче да повлаче и тачно разликују ове | црте, онда се прелази на писање слова. Цео овај посао, | ако не раније, он мора бити готов и свршен бар онда,