Učitelj

531 када се заврши припрема за читање, јер је само тако могуће, као што треба, почети уједно и читање и писање.

Предавање. Када се сврши већ са целом општом припремом и читања и писања, прелази се на само предавање. (Оно се састоји из упознавања слова и вежбања у читању и писању. Ово предавање, када се врши методски, може да буде и без буквара. Таквих покушаја већ има, али је ипак доста лакше предавати по буквару, нарочито онда, када је буквар у сваком погледу методски израђен. Према томе, цело ово предавање мора унеколико, колико се то тиче тока наставе, бити везано за буквар. А како има и разних буквара т. ј. по разним начинима предавања израђених, то се према њима и ток наставе мења. — Код

једних су најпре изложена сва рукописна слова, па онда штампана и велика; код других упоредо једна слова с другим и т. д. Овај Чутурилов буквар по коме се данас предаје, удешен је тако, да су на једној страни рукописна, а на другој одговарајућој страни курзивна и штампана. Курзивна чине као прелаз између писаних и штампаних слова. Велика слова су на крају, пошто се прво пређу рукописна, мала и штампана. О изради буквара с ове стране постоје разна мишљења, али ја држим да је и са те стране овај буквар добро израђен, јер одговара главним захтевима психолошким. Зато ћу ја по њему и да покажем начин предавања.

Рецимо пред собом имамо једно слово, о коме хоћемо да предајемо деци. Ту сада учитељ може поћи или од реченице или одмах од речи, пошто је општа припрема пошла од реченице. Ако полази од реченице, он бира једну реченицу у којој постоји једна конкретна реч с почетним словима о коме тога часа хоће да предаје. Разговарајући мало о реченици, он заједно с децом издваја реч по реч и задржава се на речи у којој се налази слово предавања т. ј. на. оној нормалној речи о којој ће да води разговор. Одмах ту реч везује за предмет или слику предмета, која ту реч представља. Тада учитељ води разговор о том предмету. Деца се уче постматрању, опажању, размишљању о том предмету и т. д. о чему сам већ раније говорио. Оно што важи за цело предавање, то важи и за овај разговор о предмету. Он мора бити одмерен, ни сувише дуг, ни су-

о

=