Učitelj

969

Рајн. И Рајнови формални ступњеви дошли су код нас. Хербарт је имао четири фор. ступња а Рајн пет. Хербарт први ступањ зове јасност, а Рајн је овај ступањ поделио на два: анализу и синтезу. Те тако Рајнове поступности или форм. ступњев у предавању били би: анализа, синтеза, асоцијација, систем и функција. Ми смо већ рекли да ови фор. ступњеви нису безусловни калупи у које ми морамо утиснути градиво из сваке методске јединице, једно за то, што није свуда ни могуће, а друго што није свуда ни потребно. Ми имамо више пута предавања, нарочито у чит. чланцима, где је још у почетку прецизиран појам и изишла примена. Али или треба да бацимо један краћи поглед на ове фор. ступње, те да би добили што јаснију слику о њима и видели какву они улогу играју у најновијој Методици. Кад се вратимо назад па се сетимо задатка аперцепције, ми ћемо видети, да морамо при предавању пазити да претресемо и учврстимо старо знање наших ученика, на које мислимо да настављамо ново наставно градиво, за тим да дозиђујемо то ново наставно градиво. На томе факту оснивају се прва два фор. ступња анализа и синтеза. Упамтимо да то није ништа друго до аперцепција. Кад смо ово свршили у предавању, т.ј. саопштили смо извесно наставно градиво, ми сад тежимо да то наставно градиво некако уредимо. Ту сад долази поређење и издвајање онога што је опште па најпосле примењивање онога стеченог знања. То су она три формална ступња; асоцијација, система и функција. А као што одмах увиђамо, они нису ништа друго, до апстракција. Нека нас ови фор. ступњеви не буне много; они дакле нису ништа друго, него извесан разгранат рад, — у саопштавању наставног градива, — али строго основан на радни аперцепције и апстракције. Њихова је важност у томе, што обрађивање наставног граднва по овом реду иде правилније и што се тим путем свакад долази до чистих појмова у добивеном знању. А ови пак појмови у извесним одељцима наставног градива загрејани осећањем постају морални појмови као основа моралне воље — васпитног циља.

=

Колико ми наставом можемо утицати на развијање моралне воље специјално у четвороразредној осн. школи >