Učitelj

659.

правилније решење тога питања, и тиме припомоћи- надлежнима у решавању истога. Да би смо то постигли изло“. жићемо свде у кратко све фазе, кроз које је пролазило издржавање наших народних школа до данас. |

У првим деценијама нашега новога државнога живота.

издржавање народних школа, у колико их је онда било, остављено је било потпуно вољи и увиђавности самога народа Сва брига ондашње просветне власти прво, Књаза, после, Правитељственог Совјета, и најзад, Министарства Про“ свјешченија, била је та, да нађе учитеља и. упита га оној општини, која изјави жељу за то. Овакав начин издржавања народних школа, а према ондашњем ступњу просвећености нашега народа, био је из основа погрешан, јер · је био и сувише демократски за ондашње прилике. Али, кад се узме у рачун ондашњи потчињени положај Србије " према Турској Империји и непросвећеност ондашњих управљача државних, онда овај начин издржавања народних школа тако се мора примити као погрешан, али је у исто време и као неминован за ондашње прилике. Доцније када су границе наше државне независности у неколико проширене, и када су на чело државне управе у опште, а просветне управе на по се, дошли људи, -који су школовани по страним културним државама, установљени су школски тутори; те је тако издржавање народних школа остављено опет вољи и увиђавности самога народа, само посредно — преко школских тутора. И овај је начин био по све погрешан и пренесен је са стране, где је и могао давати повољне резултате, јер су народи, од којих је позај" мљен, били на одговарајућем ступњу просвећености и културе. По извојевању независности српске државе, законом од 1882 године издржавање народних "школа поверено је школским одборима, које је народ бирао. Дакле опет је народ водио бригу о издржавању школа само посредно —

преко школских одбора. Да и овај начин није дао повољне резултате познато је свима просветним људима, који су онда са школом имали посла. · |

Закон од 1998 године оставио је исто стање, само што, је установом сталног шкалског надзора и окр. школских

одбора, издржавање школа пошло је напред; јер су об штински председници, из бојазни да их надзорник не пред“