Učitelj

833

Али лажно претеривање формалнога претходног образовања шири у гимназији све до 19 или 20 године само претходно спремање за на крају крајева тако кратак живот. Из ове свести у ученику потиче досада, која се простире преко средње школе, као и нестрпљење, да је напусти. У годинама, у којима се буди нагон за науком, он остаје незадовољен, завараван надама и сили. Томе треба овај принцип насупрот ставити: сред довођења односа до свести, у увежбавању логичких операција. у буђењу радости у утакмици логичкога мишљења мора бити већ на самим вишим при-

премним заводима жудња за науком у младића подстицана и до некога унутрашњег задовољења вођена; мишљење уче никово треба свагда на искуству да предузме реалне и трајне пуне вредности операције, оно треба да се пре свега управља на каузалне односе, које се већином с помоћу одношаја између појединога и општега, дакле индуктивно упознају ; оно треба већ и да научи, да се ови каузални односи квантитативно одреде. Тако треба да се већ ученику природа отвори. Он треба да се вежба, да схвати везу историјске стварности. И ту је велики благослов, што је грчко-римска старина такорећи елементарна школа за разумевање историјскога света: све је овде још просто, елементарно, земљишту блиско и младићском духу сродно. Напредак модерних наука и васпитавање раде у истом циљу: упрошћавање везе, која репрезентује стварност, и образложаване њезино. Наука је непрестаним проширењем своје области, још постојећом увештаченошћу и по неком њезином делу, оску-

дицом у вези у другим деловима довела до тешкоћа, које притискују средњу школу: она ће их упрошћавањем постепено умањавати.

Једна изведена дидактика треба најзад да среди наставне струке, њихове васпштне методе једне према другим да процени, њихов последњи ред, да постави и да "утврди методе појединих наставних предмета. Свугде су“ ту принципи од опште вредности неодређени и задобивају тек карактером националнога вааспитнога система тачнији и тим историјски ограничени облик.

__Ми смо стигли до границе педагогијске теорије од опште вредности. Означено поступање може се пренети и на науку о образовању чуствености и воље. Управни прин-