Učitelj
934
ципи на једну такову теорију су дати у напред описаној телеологијској вези душевнога живота. Из циљу згодне функције чуственога и нагонскога круга у психичкој вези види се, у коме правцу васпитање овде треба да тежи за развојем ка савршености. Али за овај део педагогијске науке треба прво да се у појединости постави психологијска подлога, што би нас на овоме месту далеко одвело. Више но што је овде скицирано и наговештено, не може се урадити у једној опште вредности теорији. Велика питања васпитања, која сада народ покрећу, не могу бити као од опште вредности за сва времена и народе решена, но се може на њима радити само на основу тачнијега стручњачкога знања историје и садашњега живота васпитања неком врстом уметничкога рада, коме се стичу дар државников и педагогов. Мисаона веза у којој се то догађа, креће се овим трима истраживањима. Прво настаје питање: како потиче из педагогијских елементарних појава, које ми видимо развијене и у правилима приказане, образовни, васпитни и наставни систем пун садржине, као што влада у једном одређеном културном кругуг О томе питању расправљао сам у појетици и онде показао, како је свака техника песништва једне врсте песништва задобила своје јединство само из садржајности једне историјске културе. Технике од опште вредности за трагедију или за еп нема. Исто је тако са васпитном облашћу. Затим треба да се постави упоредно посматрање васпитних система, и оно ће показати, да су управо овде поједини облици све напреднијим развојем човечанства једни с другим везани. У извесним границама је тим могућно одредити тенденцију у развоју васпитања и тим наше сазнање употребити за вођење наставе. Најзад ће удубљење у наш национални васпитни систем, у његову историју и његову садашњост, схватање односа тога система ка нашој култури, бити у стању, да уметничком деловању наставе администрације покаже путове, на којима ће се моћи даље обликовање нашега националног школства постићи. Јер историјском је уму јасно, да историјски етос једнога народа, који је произвео и своје васпитање, не сме бити вређан ни растваран мешањем једне радикалне теорије, која би хтела да полазећи од система од опште вредности управља васпитањем свих народа. Превео М. Шевић.