Učitelj

626 УЧИТЕЉ

При крају овога одељка да споменем да је веома потребно чешће понављати пређено градиво. И ако у неколико могу признати контра начело, начелу: „Керешо еф тајег зифогша“, да је мнсго понављање превлачење косе по покошеној ливади, да буди досаду, успављује дух и заглупљава, — ипак морам признати да репетиција пређеног градива мора доћи, али не онако досадно, једноставно, по шаблону, као први пут, већ репетиција иза звата другим питањима, одговори из пређеног градива другим речима. То ће користити утврђивању знања, везивању старог за ново и везивању ранијих за нове расутке. Врло згодно постављеном циљу могу служити и народне песме или песме у опште. Оне су згодна грађа, кад су их деца, довољно разумела, да их препричавају само не у стиху, већ у облику приче, и на тај би се начин деца вежбала изказивању мисли о ономе што им је дошло у главу у другом облику, и на тај би се начин видело и констатовало колико је то запамћено као и колики је речник ђачки за исказивање мисли. Према томе учитељ увек мора имати на уму и ово правило: „Од једног се учитеља очекује да од својих слушалаца образује најпре разбориштше, после умне а најпосле научене људе“.

Овде на крају да се дотакнем једне ствари о којој је раније било речи: о учењу напамет. И опет понављам

да је то једна бескорисна ствар а ако хоћете и срамота

за школу ХХ века. Учење напамет имало је свог угледа и места у старим школама, одакле је, као довољно непроучено, ушло и у нову школу, — али оно мора бити избачено одатле. Учење напамет и то не као домаћи задатак, већ учење напамет извесног чланка пуног снагеи лепоте, пуног лепих и узоритих мисли, учење одељака из прозе и појезије, које би ученици могли рецитовати, може бити од користи и потребе, али кад се то учење врши под контролом учитељевом и уз његову сарадњу, којом се приликом важније мисли и одељпи рашчлањавају и објашњавају.

Да екратим све до сад речено:

Одговоре ђачке сачекати; погрешне исправљати. Бити стрпељив при питањима и при одговорима. Тражити самосталне одговоре по појединим стварима. — Захтевати

4 ] ! 4

7

смање ава атој +: