Učitelj

МОРАЛНА АУТОНОМИЈА И ВАСПИТАЊЕ 699

На тај пачин се морални појмови ослобођавају од спољашње екучености и ограничености; услед тога они отпочињу представљати ефичку слободу личности, Тако опште призната правила обичаја, култа и правнога реда, у почетку продирући споља у унутрашњост личности, . везују живот појединаца за спољашње норме, да би се из њих поступно развили и дошли до владања императиви елободе моралне.

19. Настаје питање, шта ваља да је садржина тих појмова Пре свега ти појмови морају имати, као што је напред истакнуто, једну негативну особину : одсуство сваке везе са судбином личности, која по њима поступа. Друга одлика тих појмова је у томе, што они ваља да су највиши појмови, управ: етичке категорије. С тога би они по садржини били најпростији, а обимом својим би обухватили све могућне моралне појмове и тиме их одржавали у систематскоме јединству. “А како се по тим појмовима као императивима наше воље врше моралне радње, то би они одржавали и васколико моралн, поступање појединаца у моралној доследности и целини.

Ну, свака наука тежи да дође до једнога система појмова, на чијем би врхунцу био један једини појам: обимом најшири, садржином најпростији. Управо такав систем и јесте савршен, ако се, идући путем апстакције од његових нижих појмова ка вишим, долази најпосле до једног пајвишег појма. Па и у систему моралних појмова истиче се ј дан највиши појам: добродетељ. Кант је тај највиши појам назвао категорички императив. Сви појмови принудног и целисходног морала јесу за њ, у облику императива нашег рада, хипотетичног карактера. Тако би се свака порма ауторитативног морала морала почињати: „Ако хоћеш да задовољиш тај и тај ауторитет (Божанство, родитеља, васпитача, владаоца ит д.) то ради тако и тако!“ А свака порма морала практичне мудрости би се почињала: „Ако желиш да постигнеш дуг живот, срећу, углед, част ит. Д. то поступај овако!“ Међутим категорички императив глави: „Ради тако, како би максиме твога рада могле бити максиме општег законодавства!“ Ну, како је овакво формулисање највишег моралног појма било одвећ фор-

1 Ур. Тритаћ, Епик. 1908. П. стр. 160. 45%