Učitelj

и--Д

ИЗ ШКОЛЕ И ЗА ШКОЛУ 749

време приметан је застој у томе, што се врло очигледно може утврдити.

Ми имамо још и данас доста велики број школских зграда, које су биле намењене црквеним, општинским или приватним потребама, па су привремено узете за школске зграде.

На жалост та привременост са разних, само не школских, разлога продужавана је не годинама него деценијама! Ово вођење рачуна о многим ситним рачунима, жељама и захтевима омета, врло много омета рад на подизању школеких зграда.

Ми морамо, крајње је већ време томе, отпочети озбиљније, са планом да радимо, те да у што краћем времену дођемо до што више и што бољих школских зграда. Министарство просвете мора, узети у своје руке овај важан „посао и поклонити му ону пажњу, коју он већ одавно заслужује. Иницијатива треба да долази са места на коме је довољно разумевања, воље за рад, топлине, љубави, преданости послу.

У министарству просвете треба створити одсек (секцију) који ће водити искључиво бригу о подизању школских зграда и из-

државању школа уопште. Ове спољне прилике, боље неприлике

наших школа, морају се једном потпуно средити, и у интересу нашег народног школовања што пре скинути с дневног реда. Што пре почнемо тим боље, што дуже чекамо, што неодлучнији стојимо, тим штета већа.

Сем срестава, која нам увек недостају, нама је за овај посао недостајало плана и интензивне и смишљене иницијативе и директиве. Тако даље и не можемо и не смемо. Срества се морају наћи. Још у 1904. год., чињени су покушаји да се убрва и олакша подизање школских зграда. Издат је распис да се стварају фондови за подизање зграда. Мисао и корисна и изводљива али напуштена! Зашто се издају расписи кад се нема или воље, или времена, или ауторитета да се они и изводе. Бар просветна наша политика не мора се мењати са променом личности. Долазак на управу треба обележити унапређењем и правилним извођењем започетих послова, а никако негирањем туђега рада.

Ми, као што је већ поменуто, имамо много привремених школ. зграда, све њих треба што пре и што савесније прегледати. Оне које су неупотребљиве (има их доста) одмах затворити (ђаке упутити у оближње, којима би се према потреби и могућности додао још један наставник из затворених школа) а осталима оставити рок најдужи од 5 година. Обраћати нарочиту пажњу на при-