Učitelj

210 УЧИТЕЉ

да онда не може бити правилнога школскога рада, то је свакоме јасно. Код других пак наставника-ца ученици-це се јављају дизањем руке, али се на ово не обраћа довољно пажње, те ученици-це испруже руке колико игда могу, а често још и устану да би наставнику-ци боље пали у очи. Овакво јављање непријатно утиче на посматраоца и даје му разлога, да се у школи не обраћа довољно пажње и на васпитну страну.

Зато још од првога часа обратити пажњу ученицима-цама, да је ружно да сви одговарају, кад се за што питају, већ треба, | сваки, који зна да одговори, само да дигне десну шаку у висину десног образа и да чека, кога ће наставник-ца питати. Чим наставник-ца буде кога прозвао да одговори, онај устане право, спусти руке ка клупу, и јасно и гласно одговори, а остали ученици-це спусте руке и седа право. Ако прозвани ученик-ца не даде правилан одговор, остали ученици-це опет се јављају каоси мало пре.

Деси ли се, да који од ученика ца погреши у овоме, па, дигне више руку него што треба, ваља га опоменути; а ако грешку учине њих више, онда све опоменути с тим, да неће бити питани, кад .е неправилно јављају. — Овако исто опоменути и оне, који су остали да одговоре, па не стоје право, већ ву се погурили или рукама што дирају и чупкају. Свакога дана пазећи и на ово, ученици-це ће се навићи: на правилно јављање, устајање, јасно и разговетно одговарање на постављена им питања.

9.) Час је писања или цртања (овде пе мислим на таблице, које ученици-це 1 и Ш разреда носе са. собом). Ученицима-цама ваља најпре раздати писаћи или цртаћи материјал, па онда прећи на рад. Ово треба раздати, а да се не поремети ред у учионици, а и да се допије што више у времену т.ј. да се ово што пре разда. — У доста школа на ову се „битницу“ много и не пази, него се ради, како ко хоће, не гледећи, да ли ће ред бити у учионици поремећен и да ли ће који минут више проћи.

Ја пак мислим, да ко овако ради греши, а та грешка самом се наставнику-ци свети. Јер ако наставник-ца допусте ученицима-цама, да сами узимају писаћи или цртаћи материјал, настаће лармање, гурање и испуштање овога материјала, те ће на тај начин многа мастила масти и просути се; многи прописи испрљати се. А док све ово после доведе у ред, отићиће скоро пола часа.

(С тога да би се све ово избегло, треба радити овако: