Učitelj

246 У чти Њу јБ

последњим међународним догађајима, јер гениалан човек чува своју умну енергију за свете тренутке стварања, и према томе за своје читаоце. Кад иде у друштво то је ради тога да се тамо одмори.

Што се тиче аргумента ленивца о недовољности његове библиотеке, он је варљиви, јер се оснива на целокупним текућим идејама о улози књиге у васпитању. Држи се па је умно образовање у сразмери с гомилом знања... ни пошто: један човек од вредности може незнати много више ствари него какав човек осредње памети, али оно што у основи чини човека од вредности, то је његова радљивост. Да, дух од вредности, то је дух снажно прекаљен, енергичан, активан: то је пажња проницава и и кадра да се напреже дотле док не открије по разликама ствари њихове дубоке сличности, и према томе не обогати ум пространим и плодним општим идејама... „Има људи, каже Чанинг, који падају у очајање, и који не покушавају да праве икакав напредак, имајући лажну идеју да је студирање књига, студирање које им не допушта. њихово материјално стање, највише средство и једино од дејства. Али ја их молим да узму у обзир да су велике | свеске, од којих су наше књиге само копије, то јест при-_ рода,... душа и живот људски, изложене слободно свима очима. Велики извори мудрости су искуство и посматрање; а ти извори нису затворени никоме. Отворити и упрти_ своје очи на све што се догађа ван нас и у нама, то је“ најплодније студирање. Књиге су нарочито корисне кад нам помажу да протумачимо што видимо и што осећамо. Кад апсорбују дух и одвраћају га од посматрања природе и живота, оне рађају учену лудост, којом би била велика штета заменити здрав разум радевички“. 4

Само је мали број књига потребан учитељу: три- четири | довољне су за педагогију, по једна једина, врло добро израђена, за сваку групу наука: јер књига нема друге.