Učitelj

»

ИЗ САВЕТА И НРАКТ. УПУСТАВА УЧИТЕЉИМА-ЦИМА 241

улоге до да вас научи оно што не знате, а све што је битно у једној пауци налази се скупљено у изврсним уџбеницима. Иначе, књига треба да буде подстрекач личног посматрања, размишљања; на пример, ваш уџбеник из физике даће вам листу тела која су добри спроводници, топлоте и тела која су рђави спроводници: ако ви не тражите око себе, дуго и стрпељиво, практичне примене, ако закон о спроводништву није груписао, у вашем духу, око себе, гомилу конкретних примера, он је у вама мртво знање; он није постао жив принцип, оваплоћен у нашем личном искуству: то је папагајско знање, не знање једног раденог и плодног духа.

Исто тако, ви научите из какве књиге да је основно начело сваке разумне педагогије потпуно поштовање, код детета, људске личности. Ако ви нисте, дугим размишља њем, дали такве хране овој кстини да преобразите мртву и суву фразу која је изражава у оживљујући принцип, и који доказује свој живот у вама речима, делима које вам улива према деци, ви сте опет учили као папагај: јер. значи ли то знашти овај принцип не знати какво нам понашање он налаже у таквом и таквом одређеном случају који ће искренути сутра и који ће требати решити;

__ Дакле, мало је књига довољно, само ако човек изабере изврсне. Изузев оригиналне књиге, све књиге копирају једна другу, и већина књига из друге руке, то јест. оних које нису написали снажни мислиоци, јесте као ситна монета књига оригиналних мислилаца. Не треба да држите да сте богатији ако су вам у место златника од двадесет динара, дали четири велика петодинарца: поређење у толико тачније што данас сребро ваша четири талира вреди једва десет динара !

Могло би се по готову тврдити да је рад у обратној сразмери се бројем књига које имамо, јер што човек има више књига, више чита, а што више чита, мање је на-