Učitelj

240 учитељ

бити резултат даљег рада целе школе и само у том случају постају њеним органским нераздвојним производом и особеношћу“.

Да бих илустровала примену тог гледишта на практици, а не само на хартији. навешћу следеће:

Под утицајем извештаја Јаеа! Зећоој („Идеалне школе“) у Сјатк Џитегаћу, у Сев. Америчким Уједињеним Државама, и по саопштењу једне између учитељица, како се тамо предаје математика, — у Викередорфу буде одлучено, да се, зарад могућног самосталног рада ученичког, уведе предавање математике у средњим разредима — четвртом и петом — по обрасцу те американске школе. Особеност те школе састоји се у том, што се ученику оставља да ради поштуно самостално по књигама, а учитељ само овда онда даје упутства и савете. Учитељи и ученици морали су сами израдити нешто налик на књиге са задатцима у разним областима. При раду су ученици допуњавали задатке, мењали су их и правили су напомене о разумљивости изложенога. После извесног времена самосталног рада, ученици се удружише зарад заједничких оверавајућих радова, јер наставници нису желели да се из учења избаци такав чинилац, као што је узајамно допуњавање и контрола.

Резултат тог покушаја увођења американске системе у средњим разредима био је незадовољавајући. Радови ученички показаше, да правим математичким мишљењем располажу само искључиво математичким способностима обдарене природе и да се при таком методу само механички начини схватају и усвајају потпуно добро. А добијање геометријских појмова (однос, величина, пропорција ит,д.) веома је отежано. Показало се, да пажњу ученика и учитеља треба. обратити, пре свега, на израду метода очигледне наставе математике и на израду очигледних начина, помоћу којих се једино и усвајају математичке истине. Над израдом тих начина раде сада заједно са наставницима и ученици тих разреда.

Појединачки (индивидуални) метод рада показао се на тај начин као себичњачки. Он је тамо прешао у другу форму, која је веома поучна за школску практику. Предавање се врши разредно, али кад даровитији схвате и усвоје питање или задатак, онда се разред распада на групе, којим групама постаје руковалац и помоћник онај, што је најдаровитији и што је већ схватио, и он сам помаже и разјашњива осталима све што је неразумљиво и тешко. На тај начин и он сам има могућност да одмах