Učitelj

20 УЧИТЕЉ .

на Песталоција. Песталоције је високо уздизан, јер је он народној школи оне основе наставног метода дао, које ће кроз сва времена као владајуће остати.

Шта је предавач именовао као Песталоцијеве основе» Он је у почетку говора казао: „Очигледност је базис свих знања“, а при завршетку рече: „Само кроз школу будућности „очигледност ће постати базне свих знања“ и идеје Песталоцијеве у дело бити приведене. | | По Кершенштајнеру је, дакле, очигледност основ наставне методе у народној школи и мора остати кроз сва времена.

Зашто се, уосталом, поштовани минхенски борац у своме предавању за радн. школу позива на Песталоцијеву очигледност а не на Песталоцијев рад» Можда зато, што он само конвенционалног Песталоција, а не великог народног пријатеља и социјалног педагога познаје» Кад би он правог, целог Песталоција познавао, то би он из, већини људи, непознатог ЈУ дела о „Линхарду и Гертруди“, из ХП „Писма Геснеру“ (Ме белтид те Кпдег Јећл) и из „Зећмеетјан“-а цитирао ваљане реченице у прилог рада и за осуђивање садањих школа.

Пређимо на главну ствар! Песталоције вероваше, да очигледност мора бити апсолутни базис свих знања и највише основни закон наставе, Ово Песталоцијево мишљење постало је догма владајуће педагогике. Да ли је очигледност у истини највиши основни закон наставе, и да ли је очигледност апсолутни базис свих знања»

Насупрот ауторитету Песталоцијевом, и на супрот ауторитету владајуће педагогике, ми смо још 1885. у нашем спису одговорили са: не, не!

Очигледност није апсолутни фундамент свих знања, јер искуство мора очигледност контролисати и корегирати. Очигледност је додуше извор знања, али је рад такође извор знања, и то много већи и виши. Човечанство није посматрањем приреду метала, врсте земље, дрвећа и ствари научило познавати, већ израђивањем. Очигледност нам не каже да је гвожђе топљиво, растегљиво и ковно, већ рад. Посматрање нас не учи унутрушњост земље познавати, већ рад у окну и тунелима. Очигледност нас не учи да правимо лађе, жељезнице и ваздушне лађе, већ рад. ~

Је ли посматрање највиши основни закон наставе» Не! Рад је виши и највиши основни закон како наставе, тако и васпитања, јер рад садржава очигледност у себи, док очигледност не садржи у себи рад. Ко хоће нешто да учини, нешто да створи, тај мора