Učitelj
ИЗ МЕТОДИКЕ РАЧУНСКЕ НАСТАВЕ 28
разумљиви). Ову је истину још Адам Рис изговорио и овој је истини поклоњена нарочита пажња, јер се увијек наглашује вриедност „једанпут један.“ Истина, таблица множења („једанпут један“) није се увијек изучавала рационално, него је већим дијелом механички научена, што се на жалост и данас понегдје ради. Зато су ученици имали страх од те таблице, те се много пута и у народу чује: то је истина, као што је истина, да 2 пута 2 даје 4, јер им је утувљена у главу та истина, и она се никада не смије заборавити, и у њезину тачност посумњати.
2.) Како знамо, таблица је множења основ и увод у рачунство, а знамо и то, да се без знања таблице множења не може ни корак даље у рачуну, за то томе раду мора школа посветити особиту пажњу. Ако ученици добро не науче таблицу множења у П. разреду вјероватно је да ће кроз сву школу стајати на ратној нози са математиком. Да ученици добро науче таблицу множења не треба ни спомињати да највише помаже очигледност. Нама мора бити јасно, да 10 пута по 3 куглице на жицама руске рачунаљке није довољно очигледно. У најбољем случају дјеца упознају, да има на жицама двапут, трипут, петпут по „3 куглице“, али не науче да је 2273—6, 3%Х 3=9, 5 х 3=15. Групирати треба у назначеном 06лику 7 пута по 9 куглица и пита се: Колико је куглица овдје 2» Дјеца ће без помоћи тражити одговор и у најбољем случају дјеца ће сабрати куглом на свих седам жица. У главном лежи представа „једанпут један“ у настављеном сабирању једнаких основних бројева. Очигледност код: оваких представа треба употребљавати. Како се сабирање корак по корак креће у појединим десетицама и код.тога чини се преламање преко поједине десетице, тако и очигледност мора тај пут претстављати. То се може само онда ако метнемо у редове тачке или линије, у којима се може састав десетица и појединих назначених јединица лако упознати.
Очигледност са тачкама и линијама изводи се овако:
А.