Učitelj
96 УЧИТЕЉ
А. Множење са 3.
[. Приправа. На табли треба представити цртама 1—30. Сваке три линије означе се каквим знаком и добију се ови редови: 3 - 3 -- 6, 64+–3=9 ит. дД. до 27 + 3=30. Онда се понови кратко: 3,6, 9. 12,15 до. 50.
П. Давање новог градива. Предпоставља се да је дјеци познат појам множења. Треба почети са сабирањем: 3 + 3=2 Х 3, исто тако: 3-3-–3=483 х 3. На основу овога ствара се: 2 хХ 3=6; 3хХ3=9;4%3=12. Ове се вјежбе показују очигледно, а почимају се и са 1х 3 + 83. Ученици читају напријед и натраг ове задаће на цртама, на којима се очигледно показује.
; Ш. Напамешне вјежбе. а). У редовима Код овога учитељ пише
по ред на школској табли. 6). Преко реда. Код вјежби преко реда узима се само први број, н.пр. 6. Ученик говори: ,6х 3 = 18“ ова реченица мора се очигледно представити, да дјеци остане стална душевна својина; дакле не смије се једноставно продукт 18 изговорити, а да га дјеца не разумеју. Док један ученик показује очигледно и говори поједине оваке редове, дотле други морају добро пазити. М у рачуну преко реда, било усмено или писмено, треба одржати извјесни ред. Нпр. 3 пута 8, 5, 7, 9, 2, 4, 6, 8, 10. Ако се установи оваки ред не може се прескочити ни један број. в). Наизмјениане задаће. Неки се редови у таблици множења лако вежу са другим редовима. Нпр. 3х 3,5 Х 3, 10 Х 3. Ови се редови добро увјежбају. Ако дијете не зна колико је 4 Х 3 то се подсјети колико је 3 Х 3, и додати још једно 3, ако не зна колико је 6 Х 3 поврати се на 5 Х 3, и додати још једно 3.
М. Писмена је употреба као посредно средство за даљње вјежбање. Дијеца морају читајући писати, морају научити што су написали. Вјежбају се редове писати напријед и натраг; а послије се предузимају задаће преко реда.
У. Примјена. ! оловка стоји 3 #; колико стоје 2 оловке Обично се овај задатак рјешава овако: „Кад једна оловка стоји 3 #,то ће 2 оловке стојати 2 пута 3 4“. Овај је пут добар, али је опширан и тежак на овом степену дјечијег развића. За то је боље овако вјежбати: 1 оловка стоји по 35, 2 оловке стоје 2 Х 36 3 оловке стоје Зх 3 а = 98 ит. д. — Колико ученика идеу
1 Колико је пута ударио сат у 3 сата2 Удари 3 пута у руку о руку! Удари 2, 3, 4 пута руком о скамлију! Повуци двапута, трипута по 3 куглице!