Učitelj

РРИНИВРнУ

ИЗ МЕТОДИКЕ РАЧУНСКЕ НАСТАВЕ · 29

множења, то се између ставова мора правити пауза, код које треба да се одморе мисли и глас.

4.) Лагано корачање у сваком бројном низу од реда до реда да је овоме раду здрав и сигуран темељ. Добро је ако учитељ у сваком множењу (са 2, 3, 4, 5 ит. д.) стане код броја 5 и свршено градиво добро понови и утврди, те кад је добро утврдио, онда настави множење даље.

5.) Сигурност у таблици множења може се још лакше постићи ако се понавља по неком плану. За то се треба увијек ограничити на један ред у таблици множења. Кад су дјеца сигурна у поједином реду, онда код понављања можемо дјецу питати таблицу множења сад из једнога реда, сад из другога, дакле на измјенице из свију редова. (преко реда).

Од велике је важности да се веже садржавање (један у један) са множењем (један пут један). Н. пр.: 5х 210; 10=5%х2. г у 10 налази се 5 пута. Ове су операције тако уско везане као карике ланца. Ни једне друге вјежбе не могу се тако везати као ове. Кад се потпуно обради таблица множења у једном низу (2 12569, 2 Х 3 ит.д.) одмах послије тога треба узети таблицу дијељења у истом низу. Тиме се утврди и таблица множења.

7. По којем ће се реду обрађивати таблица множења» Ово је питање готово сувишно, кад знамо, да из природнога бројнога низа произлази и таблица множења. Најбоље је вјежбати најприје множење броја 10 и 5, онда 2, 4,8, те 3,6, и напослетку 7. Зашто» Одмах се види да се овај ред оснива на принципу од лакшега к тежему. Али овдје су и други разлози. Како је под тач. 2. већ речено, сваки ред таблице множења у бројном низу даје десетинском систему једну нову везу. Н. пр. код број 8 даје везу са 16, 24, 32 ит.д. Овдје треба најприје створити редове, који без икаквих потешкоћа произлазе из десетинскога система, дакле редови са 10и о. Онда се ствара из парних бројева редови са 2, а из ових произлази сједињење од двије такве везе редови са 4, из тога редови са 8. Исто се тако развијају редови 6 и9 из редова са 3. Сад још остаје 7 као послиједњи ред, који се не развија из других редова, нити се из кога развија који други ред.

Практична су искуства довела до освједочења да је такав ред од користи и да олакшава тешки рад око изучавања таблице множења.

8.) Поступак код практичнога предавања види се на низу са 8, који се овдје излаже. —