Učitelj

8 УЧИТЕЉ

Ћ

или помагати; какву нарочиту улогу мора према њему играти једном речју, шта и како мора радити. Чим се план тако уопште склопи, и рука за извођење спреми, васпитач мора стално пазити на сваку спољашњу ситуацију, у коју се васпитаник поставља случајно или намером васпитачевом. Свуда, у друштву, у соби, при уживању, у раду не сме пропустити ни најмању ситницу: као кад хоће да пише историју тога малог човека. ·

Даље се његова пажња мора управити на радње, промене и револуције, које се одигравају у микрокозму његова васпитаника, Увек је његово прво питање: откуда тор Врло се често може докучити узрок на делу, кад се радња непосредио јави: марљив ће је проматрач шта више врло често и предвидети, Али при свој пажњи, често се човек, нарочито код ученика врло смешаног темперамента, изненади и зачуди каквом поступку; и он мора да се врати у његов ранији живот, да би томе нашао вероватна узрока.

Резултат продуженог проматрања била би једна васпитна историја, која би морала обухватити ове тачке:

1. Кратко причање најважнијих ствари, које буде васпитач дознао о претходном васпитању, начину живота, опхођењу, занимању васнитаникову, нарочито опис његова претходника.

П. Опис родитеља и оних лица, која су васпитаника свакодневно или најчешће окружавала.

Ш,. Опис проматрача, у колико га допушта разумно самољубље и самопознавање.

ЈУ. Опис васптаника у разним епохама старости, васпитања, извесних великих револуција спољашњих околности, или њега сама, као кад нпр. каква велика болест, смрт његова родитеља, или какав сличан случај изазове какву промену.

М. Целокупан васпитни план, поред разлога о томе, зашто је радио овако а не друкчије, заједно с његовим променама и модификацијама. Нарочито не треба заборавити разлогв и поводе, који га покрећу.

МТ. Изношење детаља у васпитању: како ће се снаге, нагони пробудити, оживети и ојачати; како ће се шкодљиви утицаји спречити, а учињене погрешке поправити — једном речју, изношење свих појединих метода, који су се употребљавали да се развије и образује глава, морални карактер и тело. Кад се градиво нагомила, онда се може овај одељак поделити у четири одсека: ум, морални