Učitelj

|

К ИСТОРИЈИ ДЕЧЈЕГ ИСПИТИВАЊА И ПРОМАТРАЊА 9

карактер, тело, друштвено опхођење. Увек нека проматрач изнесе успех; при том треба да има толико несебичности, да добар успех не приписује само своме методу, већ нека брижљиво у обзир узме и околне узроке, који су, изгледа, у томе суделовали.

Међутим, пошто се за сада не може лако очекивати такво опширно историјско причање, јер до сада код педагога није био обичај да. проматрача споје с васпитачем, то ће за нашу сврху бити довољно; да се поброје поједини методи при појединим васпитним пословима, и да се при том узму у обзир ове три тачке: 1. како се радило; 2. зашто се тако радило; 3. шта је из таквог поступка произашло.

Расправа се завршава речима: „А сад ви педагози, васпитачи, информатори, наставници, ректори, конректори, учитељи и професори, проматрајте“, пишите !

Природњаци при проматрању времена намештају барометар с таквом брижљивошћу, као да од тога зависи бзагостање света; потроше у писању и штампању рисове хартије са 0,90, и 0,50, јер сматрају, да на тај начин усавршавају своју науку. Хоћете ли онда Ви, који тако велики утицај на свет хоћете да имате, треба да имате, и можете да имате, хоћете ли ви сада скрстити руке, и не бринути више о настави ваших потомака> Хоћете ли сада да имате мање усрдности према послу него према сталежу» — Да наши дедови нису посадили мале липе пред мојим прозором, сада се не би шетала цела варош у пријатном хладу ових густих алеја.

„Дакле још једном — проматрајте, па онда — пишите |“

Писац се потписује са 1. Као што сам навео на другом месту, то је писац бујне историјске књижевне периоде /оћапп Кам Жеге!

у Лајпцигу.“

Најпре је апел 'Уеге!ј-ов био без успеха. Издавач журнала, М/ојке, обраћа се тада још једанпут читаоцима (Радасовзсће Џи(етћапа ипсеп- Пеззац, 1178, 8. 1041... У расправи: „Да ли би и поред свега богатства у васпитаним списима у наше доба требало да остане у педагогици још једна врло приметна празнина“, он примећује ово: у

1 Таблице за проматрање са сличним рубрикама захтева у новије доба Италијанац Сопз!. Мећгт. Упор. Ктегазсћтаг, Ро. Рад, 19045 стр. 17.

# Вредност је овога, с неправом заборављеног, педагога у самоме делу. Он је писац Робинзона, који је у ствари новија прерада. Пре Резја10221-а означио је он као циљ васпитању: „Развијање највеће суше човечјих моћи у најбољој сразмери.,