Učitelj

932 УЧИТЕЉ

После чаја, даме су одведене у женску гимназију где им је спремљен стан, а нас учитеље одведоше на доњи спрат исте школе, где смо се умили и разместили за спавање. Обе гимназије, и женска и мушка па и све остале (као што смо доцније дознали) имају кревете и све остале удобности за пансионат ученика, што је за васпитање. у ужем смислу веома целисходно.

У јутру 19. августа цело друштво је рано било на ногама. Житали смо да мало разгледамо варош до 8 часова, јер је у то време био заказан општи састанак са домаћинима, који ће нас провести по граду и по школама,

Варшава је по величини трећи град (први је Петроград а други Москва) у Русији, а у исто време то је столични град некадашњег краљевства Пољске, а сада варшавске губерније. Варшава се налази на обали реке Висле, По својим богатим и лепим грађевинама, по својој чистоти и по множини паркова, по пространим и лепим улицама и скверовима, — то је један од најлепших градова руске државе. Његове су знаменитости: споменици Копернику и Јану Собјескоме, краљевски двор на узвишеном месту, одакле је леп поглед на Вислу, Прагу и Стару Варшаву. Најлепше су улице: Нови Свет и „Краковско предмјесте“. Најлепши су паркови: Лазенковски и Саксонски. Варшава има доста народних школа и учитеља. Тачан број нисам могао дознати, али знам да постоје четири инспектора школска само за то место, а над њима, као виша инстанца главни градски инспектор, именом Иван Трофимовић Назаревски, био је тако добар да нас упозна са стањем народних школа у Варшави и да нас одведе у неколико таквих школа. 1

Најпре смо отишли у народну школу, коју посећују деца немачке народности, али која уче на руском језику. Зграда је доста пространа и лепо намештена. Ту су и мушка и женска деца, али одвојено по одељењима као и код нас. Постоје и приправни разреди за учење руског језика. Школа је петоразредна. Близу ове је, у другој згради, из дворишти, женска школа, која није тако удобна и налази се на другом спрату (а на првом спрату су приватни станови!). Прошли смо кроз сва одељења и задржавали се у појединима подуже, јер су учитељи пред нама пропитивали уче нике и ученице из предмета, или су деца читала. Ред као и код нас. Начин пропитивања исти. Само што се на језик обраћа много већа пажња, као што се може и разумети, јер су деца из кућа где се не говори руски. Један од учитеља ове школе причао ми