Učitelj
370 ичитеЕљ
Ако посматрана река, рекох, има притока (па ма то били и обични потоци) онда тај део земљишта треба подуже фиксирати с обзиром на специјалан циљ земљописне наставе у Ш раз.: упознавање слива.
Са посматрањем по овоме реду и на овакав начин стварамо основу географске наставе, која у овај мах представља географ. сировину. С психолошког гледишта, пак, цео досадањи поступак спада у област перценција. Прави географски иметак није још израђен. Треба ићи још даље. Али пре тога треба окушати дечје памћење: испитати децу о свему што су у шетњи видела и урадила.
Она количина географског знања која је стечена посматрањем у природи представља наше географско искуство, — представља темељ на коме се сад можемо даље зидати. Кад не би било овог посматрања цео други посао рађен би био без разумевања. Био би апстракшан. Само на основи првих географских представа и појмова деце могу проширивати свој умни хоризонат: према типу своје околине она могу размишљати шири појам: отаџбину, па даље друге земље и т. д.
Али пошто се посматрање отаџбине и др. земаља у школи не може друкчије извести но на мапи (веће ескурзије су скупе и прилично неизводљиве) то нам је јако потребно да у прелажењу на карту будемо веома спори и опрезни.
Карта представља природу. На њој треба читати оно што смо већ у природи посматрали. То изгледа доста апстрактно! На хартији гледати планине, реке, села и т. д.
Отуда пут у прелажењу на карту треба да је поступан.
Први ступањ на томе путу: непосредно посматрање извршили смо. Други ступањ на томе путу ка карти био би да то што смо у природи посматрали израдимо п на рељеву.
П
Представљање земљишта у рељеву сматра се као најсавршеније средство у географској настави. Као што се у природи географски објекти показују у свима димензијама, те дају потпун и веран утисак, тако и на рељеву видимо њихово протезање у свима димензијама. Додуше то је у минијатури, али пластичност таквог изражавања постоји, и она најбоље олакшава разумевање природе. Отуда рељевне карте имају првенствено место у настави. Без тих карата не би требала да је ниједна школа ма да су оне према нашим школским приликама доста скупе.