Učitelj
388 УЧИТЕЉ
пример, оне Фенелона или Лока, у опште идеје свих васпитача пре њега, носиле дубоко карактер њихова времена и имале за следеће епохе, бар већим делом, само историску и документарну вредност, доктрина Русо-а, у својој битности, остаје недирнута. Изван времена и простора, она се јавља као вечита конструкција. Од једне просте технике, више или мање методичне, од једне вештине засноване на интуицији и опсервацији, Русо је трансформисао педагогију као праву науку дедукцијом сличну математици. Тражећи од ума и савести да га науче који је последњи циљ васпитања, Русо заснива педагогију на једној апстрактној и идеалној дефиницији човека, то јест на једном истом појму (концепту). Тиме, он добија једно правило, прописе и 34коне апсолутне вредности, имајући способност да суде о сваком васпитању, на исти начин, као што су математичке идеје и појмови мере и правила, којима се додају да би“ их проценили, стварности природе. Додајмо — а донније ћемо имати прилике да се навратимо на ову опаску — да се Русо није задовољио само тиме да одреди чисте појмове педагогије, пошто их је добио, он успоставља, повраћа једну за другом у његов систем стварне васпитне. средине, које је прво избацио био ради потребне спекулације, то јест породица, друштво, отаџбина, и прилагођује редом проблемима које свака од њих поставља као правила теориске науке. Емил се не васпита дуго изолован и усамљен. Мало по мало његов васпитач меша га са · децом његова доба, води га у људско друштво, припрема га да живи животом добра грађанина и оца породице. Дакле, Русо васпитава Емила за нормалан и стваран људ“ ски живот. И тако, у Елмшлу, има у исто време, и чисте педагогија, науке апстрактних принципа, правила и закона и применење педагогије, исто тако као што има чисте математике и примењене математике. И за то, што је тако. педагогију схватио као науку, Русо је одмах додирнуо неколико општих принципа које су његови претходници пропустили, или само узгред додирнули, канда и незнајући за то. Он их је намерно усвојио, знајући потпуно за своју
1 'Треба забележити интересантну сличност између методе и духа који носи педагогија Русо и оних које Ренувије примењује на морал. (Предговор у Пауци о моралу.) Е 5