Učitelj
382 УЧИТЕЉ
локупне народне просвете као најглавнијег чиниоца нашег државног живота.
Цела наша штампа бави се непрестано питањима о школи и учитељству и осуђује немар и одуговлачење решења просветних питања.
" Једном речју заталасан је цео наш друштвени живот...
Па ипак ствари и даље остају као што су и биле. Меродавни фактори ћуте. Решења школских и просвет-. них питања чекају непрестано на нека боља времена а учитељство као чињеница, које се ове ствари највише тичу, губи све више и више стрпљење, веру и наду у остварење својих жеља и захтева.
Сада после минулих срећних ратова за ослобођење. наше подјармљене браће, ратова тешких и крвавих, у ко- · јима је и учитељство унело сву своју душу и све своје најбоље силе; које је гробовима толиких својих хероја урезало рељефе величанственог споменика наше славе и поноса, учитељство које је издржало све тешкоће ратних напора, као и остали, које је не само физички него и мате-. ријално изнурено, тражи с правом да се изнесу ова питања понова на дневни ред и да се у вези са коренитим реформама народне школе поправи и његово материјално стање.
Учитељство наше сматра да решењу просветних пишања не може ништа стајати на путу. Она је свесно: свих прилика у којима се данас налази наша земља и каква је њена финансиска моћ. Њему је познато какви се издатци морају чинити и за помагање изгинулих бораца и онеспособљених ратника у минулим ратовима, као и какви су издатци учињени у најскоријој прошлости на упређење службеника осталих струка у овој земљи. Оно зна какве. се материјалне жртве морају чинити и за уређење нових крајева — али сматра да је питање о народној просвети паралелно са тим питањима, јер је просвета један од најглавнијих чинилаца народног живота. Колика је важност просвете баш је лепо одредио један војник, који је својим завештањем на самртном часу дао највећег доказа свога племенитог осећања и родољубља оставивши цело своје имање на просвету. То је неумрли Ник. Чупић оснивач чувене Чупићеве задужбине. Он је у своме завештању казао за просвету овако: