Učitelj

ОПШТА ПЕДАГОГИКА 741 зуме и најзад утицај се писмености примећава и по љубави према читању. Према томе ми одмах можемо видети колику улогу у ширењу писмености игра рад на развијању љубави к читању и интересовање. Ето то, морамо признати, наша основна школа, каква једанас, с оваквим уређењем, не врши у довољној мери; она то, оваква — каква је — и не може вршити. Она има да претрпи знатне измене у свом уређењу па тек онда да почне одговарати своме задатку онако и у оној мери у колико се од ње очекује. Поред тога што она мора шкартирати масу кулучара — раденика. који у њој делају на срамоту века у коме смо, оно се мора отргвути од шаблонисања, које убија дух и слободан развитак лечји, мора се отргнути и од притиска толиких непотребних уџбеника. Разлог неких да су уџбеници само потсетници онога што се учи, само је празан изговор.

Према свему и читанке за основне школе морале би бити у свему измењене, те да оне буду уређене енциклопедиски у обиму“ дечјег разумевања, схватања и програма за осн. школу. Тако преуређене читанке одлично би деци послужиле, поред добро 'уређених листова, књига и новина за децу; било би им све из наставе јасније, примамљивије, још кад је то објашњено занимљиво и са. сликама. | -

Но да овде напоменем још нешто. Спремни и савесни учитељи, који би хтели да рад у осн. школи упуте једним практичнијим и кориснијим путем, увек се спотичу о дан. наставни про: грам. Данашњи наст. програм за осн. школе, овакав какав је, не може бити онако користан како се то жели. С тога кад би данашњи наст. програм био измењен нови би се морао правити тако да не буде једнак за све крајеве, варошку и сеоску децу. У њему би био једини општи захтев за сву децу у Србији: утврђивање · писмености и упућивање у љубави ка књизи и читању. Све друго. удешавало би се по потребама краја. Најзад и сами учитељи већ одавно увиђају да би им у избору грађе и материјала у програму“ за осн. школу требало дати слободе. Они, који су ту на месту, могу лакше и правилније оценити и потребе краја и саме деце. Рећи ће се да би неки учитељи у томе нашли разлога да програм сужавају, да мало раде ит.д. Већина верујем, одговарала би својим дужностима увек свесно и предано као и увек; мањи број, који воли да откине од школ. рада и посвети својим потребама и уживању стално би био изложен утицају школ. надзора, којим би, такође, био упућен на рад.