Učitelj

744 УЧИТЕЉ сних, одушевљених учитеља треба и пуно оних, који ће за децу писати, сликати, радити. Њих је мало, али њих може бити много, само кад би сви који умеју и могу писати обавестили да српској књизи и својим књижевним радовима могу ударити темељ најпре ако напишу и по шта за децу, ако деци даду оно што дају и одраслима. ;

в

Ово неколико врста написах у намери да обратим пажњу на све оно што стоји на путу напредовања наше деце у писмености љубави ка књизи и школи. шта смета те дечја лектира тако слабо стоји. Не претендујем на испрпност. Хтео сам изнети само неколико опажака из мога рада у школи са децом.

Ствар студирања душе дечје, њених жеља и потреба, њеног расположења или не за ово ионо у дечјој лектири — књижевности — оставићу за други чланак.

УВОЂЕЊЕ У ПИСМЕНИ ГОВОР

од КидоНа пдега

(Свршетак).

Коначно анализирање речи, које је већ само по себи почело разликовењем разних речи, спада у задатак наставе писања. Настава читања има да образује сензорички, центар за слике написаних речи, и да те слике веже са њиховом садржином. Настава писања пак има да образује моторички, центар покрета за писање. Пошто се моторички центар може да развија само на сензоричком, то и настава пнсања долази увек иза наставе читања. Увек само један мали део сензоричког материјала доспева до репродукције. Према томе се и писање у почетку задовољава са малим, и напредује спорије од читања, тако да и овде, аналого развијању говора, праг разумевања и праг употребе написаних речи напредују у сталном растојању. | |

Исто тако мало као говорни моторички центар, не може ни моторички центар за писање бити директно везан за значење речи. Та веза иде увек преко одговарајућег сензоричког центра. Прва веза добија се преписивањем. Преписивање, које још није право писање, јер при томе може сатвим изостати мисао на садржину, јесте први ступањ наставе "писања. Као што нам искуство сведочи,