Učitelj

ОПШТА ПЕДАГОГИКА – 747

везивати одређени гласови за поједина слова, гласови, које прати "одређено осећање, да они у различним случајевима имају различну вредност. Овај Не поступак потпомагати и учитељ, кад на пр. неку реч само до пола изговори, тако да деца још не знају која ће то реч бити. Узмимо нпр. да сви ученици знају лако да пишу речи „језик“ и „јело.“ Учитељ пусти да ученици пишу што брже који може и изговори само „је.“ — Који су окретнији увек ће отпочети да пишу, и написаће оно што је изговорено, дакле само ова: слог. Тако ми и у настави писања стављамо слова и њима асоциране гласове на крај наших вежбања. Тада слово неће бити везано за једно име, као код методе срицања, или за један глас, што је исто жао и име. –

За прву годину, поред лако схватљивих и лаких за подржавање антиква, није потребно уводити и рукописна слова, која су много тежа за почетнике. Тим се ништа не спречава техничка на„става писања, т.зв. „лепо писање,“ и она се може предузимати према свима њеним правилима. Ми имамо времена да вежбамо ученике у извођењу свих облика, црту по црту до потпуне сигурности, „избегавајући навикавање на рђаве облике, а да тиме ипак не за„државамо наставу говора, читања и писања. Све док не пређемо на рукописна слова, служи нам антиква за наставу писања. Не "може се наводити, да ће се утрошено време морати доцније да окртвује при учењу новог писма. Главна тешкоћа писања не састоји „се у изучавању извесних облика појединих слова, него у изучавању реда којим следују. Кад се та тешкоћа једном савлада, науче се нови облици писма као од шале. Но да би доказао да се и у првој тодини школовања може постићи обични циљ лепог писања и преко антиква, оснивач ове методе је (К. Шпдлег) и против свог уверења, у својој школи преобратио у последњој четвртини године антикве у рукописна слова, пошто је од почетка године, у одређеним часовима техничког писања, вежбао децу извођењу појединих облика рукописних слова. И та последња четврт шк. године била му је довољна, да све научене речи у антиквама савладају деца у рукописним словима тј. да их читају и пишу. Осим тога његови су ученици у то доба научили да читају и немачко и латинско штам'пано писмо.

Такође и ово превођење антиква у рукописна слова, врши се према принципу, да пре моторичког треба образовати сензорички центар, да се нови облик писма најпре посматрањем схвати. Најтре ће учитељ из научених антиква извести ново писмо. Он најпре

48%