Učitelj

ОПШТА ПЕДАГОГИКА 833

отресати послова. Женске више школе у Америци, како их описује Стенли Хол, изгледа да раде само на васпитању женскиња, које се неће удавати, постајући тако фабрике дипломисаних жена расадници неудавача.

Своју критику и своје замерке Стенли Хол упућује не само искључиво женским вишим школама; он их, са још више разлога, намењује и заводима, где су оба спола сакупљена и удружена, ради заједничког учења, заједничких вежбања, где коедукација и заједничка настава обухвата истим законима мушкарце и девојке.

Било би занимљиво написати, после подужег искуства, психологију коедукације; ту ваља подразумети анализу акција и реакција, што их ђаци оба спола врше узајамно, кад су за време свога детињства и своје младости упућени да заједно станују под истим кровом, или бар да седе у истим клупама и да тамо добивају исту наставу.

В. А. Лај С ФРАНЦУСКОГ П. М. Илић

ИСПИТ И ОЦЕНЕ

Још од старих времена у обичају је, да у случајима проверавања психичке стране ма каквог било васпитачког рада, прибегавају испитивању своје врсте. Као доказ за ово служе нам философи старога доба, црква с њеном катихезацијом, живот у ритерским редовима с њихном послушношћу, занатлијски сталеж са мајсторским испитом, манастири с њиховим тривијумом и квадривијумом и универзитет с његовом јерархијом научних степена. Било је недовољно прелажење утврђеног тока образовања; тражила се још и провера знања и вештине, и кад је сувремена држава осетила потребу у чиновницима, она је усвојила та школска испитивања, изразила у цифрама („оцене“) своје процењивање, и била уверена да је помоћу овакве класификације по оценама утврдила потпуну правичност. Нема спора, да је држава, као господар који даје јавне радове, у пуном праву да проверава радну способност оних, који јој нуде свој рад; али је оцена, која се добија путем испита, доста сумњивог достојанства. Баш оне особине, које особито карактеришу моралну вредност неке личности, као што су: свест о дужности, самосталност, активна снага, иницијатива, — не могу се никако проверавати помоћу испита. С друге стране, сваки,