Učitelj

И

Образовање учитеља 29.

школама заменио би виши течајни испит или тако звану матуру у садашњим средњим школама. Ђаци који би довршили овакву школу педагошкога карактера или би постајали учитељи народних школа, или би продужавали педагошке студије на универзитету. Држи се да би се у оваквим средњим педагошким школама добијала знатно већа стручна спрема, а уједно би њени слушаоци имали неоспорно право ступања на универзитет, јер би имали матуру као и они ђаци који би свршили овакву школу техничкога или природњачкога карактера, којом

би стицали право на ступање на техничке и природњачке факултете. Апсолванти овакве педагошке школе, кад постану учитељи, могу се, ако желе, без препреке уписати на педагошки отсек философскоги факултета, па као учитељи студирати педагошку групу предмета и полагати испите као редовни слушаоци па стећи универзитетску диплому, а њоме и право на полагање испита на више положаје и напредовање у педагошкој струци, Ну и који се не одају вишим педагошким студијама имаће ипак већу и општу и стручну спрему од апсолвената садање учитељске школе, а тиме и већу вредност и већи углед у друштву и бољи положај у чиновничкој хијерархији, и више спреме и за рад у школи и за рад ван школе на пољу народнога просвећивања, више могућности за рад на своме стручном усавршавању, за рад на књижевном пољу, за разрађивање педагошке науке ит. Д.

Разуме се да овим још није дефинитивно решено питање о реформи учитељскога образовања у Чешкој. Ово је само гледиште на коме сад стоји комисија, којој је стављено у задатак да проучи ово питање и нађе модус за његово рационално решење. Али се из овога јасно види како чланови ове комисије схватају питање о образовању учитељскога образовања, чему они теже, и како они држе да би требало решити ово питање. Њихова је. тежња, као што се јасно 'види, и да се ниво учитељскога образовања, како: општег тако и стручног, подигне на већу висину но што је оно данас, а у исто време да се учитељству омогући даље образовање на универзитету..

У нас, као што се зна, питање о реформи учитељскога. образовања није управо још ни постављено, па се оно нигде