Učitelj

Књижевни преглед 219

Рецитовање је једина метода. У таквим школама највише шанса за успех имају ђаци јаке меморије ма и слабе интелигенције. Тако стечено знање путем меморије нема своје психолошке вредности и оно ће бити бачено већ после неколико месеци по положеном испиту.

Са таквим методама нас ће универзитети одвести у тотално незнање. Они не развијају душевне способности већ их ниште. Зато узвикује писац за универзитете, да Картагину треба разрушити.

Парламентарна анкета која је била образована за средњошколску наставу од ауторитета разних струка, била је сложна у томе да су резултати васпитања ужасни и na су. У променама програма треба тражити реформу школе. |

Писац даље доказује зашто се реформа школе не може извести, које су то сметње што томе стоје ва путу. Треба бити, вели, на чисто са тиме да се реформом програма неће рефор- · мисати настава. Нове ће програме предавати исти наставници по истим методама као и старе а то је мнемотехничка метода од које се они не могу ослободити јер је и њима тако предаван.

Прва су сметња као што се ВИДИ професори. Треба успети да се њихове душе измене, да у њихове мождане ћелице уђе реформа метода. Иначе ће све остати по старом и поред свих нових програма. Писац наводи за доказ покушај Леона Буржеа (Шеоп Вошгтеојз) бившег министра просвете, који је хтео да почне реформу и установио школу са модерним програмом. Али се све то разбило о инертност професора који су и те нове програме као и старе предавали по истим својим методама.

Друга су сметња родитељи. Покушаји да се заведу пољски лицеји као што је у Енглеској и да са деци даде више слободе у кретању нису успели, јер родитељи неће своју децу да стављају у положај да им се деси каква непријатност а евентуално и опасност, Исти је случај са избацивањем Латинског и Грчког из школе. Сви су родитељи били против тога пошто би тиме њихова деца изгубила „ноблес“ када те језике не би знала.

ко * =

Питања би се сада наметало. Па које су то методе које

· писац износи2 Прве су пеихолошки основ, васпитања вели