Učitelj

. Evolucionizam i pedagog ka 373

zakonima sociologije, ier je vaspitanje uspešno tek onda kad promeni nasleđe — pojam čisto evolucionistički.

Alfred Fouillće takođe ie pristalica evolucionizma i stavlja u vaspitna sredstva i selekciju. koja je kod životinja konsekvenca borbe za opstanak a u liudskom društvu uzrok intelektualnoZč, estetičkog, ekonomskog i socijalnog poboljšanja. Istina ovo usva· ianje selekcije kao vaspitnog sredstva, nie prihvaćeno od italijanskih pedagoga evolucionista već od praktičara, ali to ipak ne znači da je evolucionistička doktrina isčezla sa pedagoškog polia.

Najveći pristalica evolucije bio je u francuskoj pedagogici Carl Letourneau, koji je publikovao svoje delo „Evolucija vaspitania kod raznih liudskih rasa“. On је ispit vao vaspitni fakt čak i kod prastarih životinja i proučavao speciju za sp: cijom u obliku direktnom ili indirektnom, u njenom seksualnom i socijalnom Životu, u doba ishrane i obuke i t d Posle ie ргебао па Сомега, 'koji je evolutivni nastavak životinje i gde vaspitni fakt ostaje takt biološkog i socijalnog života. On je isto ta<o ispitivao vaspitanje u prvim vremenima, u sukces vnim vremenima kod raznih naroda i kod raznih rasad, izneo jednu pravu komparativnu p dagošku еф тоогаћји 1 izveo, na osnovu prirodne i socijalne istorije, jedan pregled pedagoških zakona, koji su potvrda zoološke evolucije ljudske. 0 Pa i engleski, nemački i amerikanski pedagozi sledovali su teoriji evolucije, ali nisu izneli nikaxav novi sistem, nikakvu reviziju zakona, normi i sredstava.

U Italiji pak pedagozi spiritualisti, poževsi od Alijeva do Bobija, nisu imali vere u evolucionizam. Ali iskliučujući njih, svi pedagozi pozitivisti, antropolozi i psiholozi, sledovali su teoriji evolucije i jedan od najistaknutijih, Severio Dominičis, stvorio je novi sistem pedagoške sociologije na bazi evolucije. On misli, da i životinje pokazuju vaspitne oblike i da svako živo biće sadrži u “sebi vaspitni fakt. Ribe, amfibije, reptilije, ptice mamifere, antropoidi, pokazuju vaspitne znake pri zaštiti, nez i poučavanju svojih malih pa prema tome i vaspitanje je jedan prirodni evolucionistički fakt. Životinje se ulružuju za zaštitu svojih malih ili iz drugih uzroka, da bi bolie vaspitavale svoi porod, što se potvrđuje i u zoologili Mravi, pčele i osice žive u zajednici jednim sistema skim životom, što predstavlja pravi pedapoški socijalizam. Za to je vaspitai fakt prirodan i socijalan i uvek evolucionistički jer evolucija upravlja