Učitelj

374 Учитељ

vaspitanjem specije i individue. Specija ве изаугбије за generacije: na generaciju po zakonima karaktera prenetih nasleđem a individua se pak usavršava za ceo period svoje formacije stečenim karakterima u koliko to zavisi od odraslih: njima se pokorava, imiti a ih i od njih se poučava. Sve je to Dominičis objasnio mnogo bolje, dublje i sistematičnije sa sociološkog gledišta, nego: što je to učinio Letourneau u Francuskoj. у ж

Prema teoriji evolucij», dakle, priroda vaspitava ne samo pojedine individue, već i njihove vrste i rodove i to bez promišljenog uticaja, a ioš osetljivije od naročitih ličnost, Ta se prirodna evolucija osniva na dva fakta, razližita i suprotna: na varijaciji individua i na nasleđu. Prvi fakt proizvodi individualne razlke i osniva se na p/asfičnosfi individua a drugi proizvodi čvrstinu spe-

eifičnih karaktera. Njima se sjedinjuje i treći, veoma važan zbog

efekta, a to je 0orba za opstanak, čija ie posledica prirodna selekcija. Jer u svakoj generaciji, ima mnogo veći broj individua, nego što je pofrebno i među njima nastaje jedna divlia borba u kojoi pobeđuju one individue, koje su sposobn je za život. Priroda tako odabira naibolie indiv.due, koje opet prenose na svoj porod svoje kvalitete a prema postojećim zakonima nasleđa. Iz toga sleduje. da individue sukcesivnih generaci:a imaju iednu opštu tendenciju, da postanu bolje nego što su to bili njihovi pret:odnici, te tako priroda sa procesom selekcije, polako ali stalno, proizvodi različite vrste biljaka i životinja, koje su sve sposobnije i sposobnije spoljašnjim uslovima njihovoga života. Na taj način imamo-· tri osnovna zakona prirodne evolucije: zakon nasleđa, zakon varijaci,e i zakon prirodne selekcije. )

Nego da se pitamo: kakvo mesto zauzima vaspitanje u dokfrini evolucije ? |

U doktrinama starijim od doktrine evolucije, vaspitni pojam bio je samo ograničen na proces direktnog vaspitanja u školi i porodici. Istina to direktno vaspitanje pada baš u ono doba, kada je individua u formaciji ali ono je kratkog veka i zato doktrina evolucije sa svim preokreće faj vaspitfni pojam. Ona smatra vaspitanje kao jedan proces prilagođavanja, pošto je i organska evolucija proces prilagođavanja organ zma svojoi okolini, koji ima da. asimiluje vaspitanika sa vaspitačem pretpostavljajući, da je ovaj tip. savršenog čoveka. Pored toga vaspitanje treba da usadi produkte